• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På lag med barnet: En kvalitativ studie av fysioterapeuters erfaringer med standardiserte motoriske tester

Gisleberg, Kari
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
300_30121960_2_mareh2018.pdf (965.3Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8587
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering [59]
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Som del av implementering av kunnskapsbasert praksis innenfor habiliteringsfeltet er

det økende krav om bruk av standardiserte verktøy i arbeidet med å kartlegge barns funksjon og for å

kunne dokumentere effekt av tiltak som iverksettes. Det er lite kunnskap om hvordan fysioterapeutene

erfarer bruk av motoriske tester som del av sin kartleggingspraksis. Hensikten med denne studien er å få

mer kunnskap om motorisk testing av barn som en kompleks virksomhet gjennom at fysioterapeuter

reflekterer rundt sine erfaringer. Studien har hovedfokus på selve testsituasjonen, men denne rammes inn

av beslutningen om å teste og av det som skjer i etterkant, fortolkning og anvendelse av informasjonen

som testen frembringer.

Spørsmålet som utforskes er: Hvordan erfarer fysioterapeuter bruk av standardiserte tester i sin kartlegging

av barns motoriske kompetanse?

Metode: Samtaler med seks fysioterapeuter forankret i videoopptak av reelle testsituasjoner. Det ble

gjennomført en kvalitativ tematisk analyse av det transkriberte materialet.

Resultater og diskusjon: Resultatene fra analysen kan oppsummeres i utsagnet: «På lag med barnet» som

utdypes gjennom de fire hovedtemaene som ble analysert frem, 1) Avveining av nytte og ulemper 2)

Strategier for at barna skal få vise hva de kan 3) Strategier for at barna skal oppleve å lykkes, og 4)

Kommunisering av testinformasjon. Fysioterapeuters avveininger av nytte og ulemper med motorisk testing

kan ses i lys av økende krav om å kunne fremskaffe mer kvantifiserbar og «objektiv» informasjon. Hvordan

testing kan oppleves for barnet er sentralt i vurderingen om å teste eller ikke teste. «På lag med barnet»

uttrykker også hvordan fysioterapeutene vektlegger å gi barnet mulighet for å klare oppgavene og oppleve

mestring i testsituasjonen, og likeledes betydningen av barnets potensiale når resultatene fra testen skal

formidles.
Beskrivelse
Master i rehabilitering og habilitering
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for fysioterapi
Serie
MAREH;2018

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit