På lag med barnet: En kvalitativ studie av fysioterapeuters erfaringer med standardiserte motoriske tester
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8587Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Som del av implementering av kunnskapsbasert praksis innenfor habiliteringsfeltet er
det økende krav om bruk av standardiserte verktøy i arbeidet med å kartlegge barns funksjon og for å
kunne dokumentere effekt av tiltak som iverksettes. Det er lite kunnskap om hvordan fysioterapeutene
erfarer bruk av motoriske tester som del av sin kartleggingspraksis. Hensikten med denne studien er å få
mer kunnskap om motorisk testing av barn som en kompleks virksomhet gjennom at fysioterapeuter
reflekterer rundt sine erfaringer. Studien har hovedfokus på selve testsituasjonen, men denne rammes inn
av beslutningen om å teste og av det som skjer i etterkant, fortolkning og anvendelse av informasjonen
som testen frembringer.
Spørsmålet som utforskes er: Hvordan erfarer fysioterapeuter bruk av standardiserte tester i sin kartlegging
av barns motoriske kompetanse?
Metode: Samtaler med seks fysioterapeuter forankret i videoopptak av reelle testsituasjoner. Det ble
gjennomført en kvalitativ tematisk analyse av det transkriberte materialet.
Resultater og diskusjon: Resultatene fra analysen kan oppsummeres i utsagnet: «På lag med barnet» som
utdypes gjennom de fire hovedtemaene som ble analysert frem, 1) Avveining av nytte og ulemper 2)
Strategier for at barna skal få vise hva de kan 3) Strategier for at barna skal oppleve å lykkes, og 4)
Kommunisering av testinformasjon. Fysioterapeuters avveininger av nytte og ulemper med motorisk testing
kan ses i lys av økende krav om å kunne fremskaffe mer kvantifiserbar og «objektiv» informasjon. Hvordan
testing kan oppleves for barnet er sentralt i vurderingen om å teste eller ikke teste. «På lag med barnet»
uttrykker også hvordan fysioterapeutene vektlegger å gi barnet mulighet for å klare oppgavene og oppleve
mestring i testsituasjonen, og likeledes betydningen av barnets potensiale når resultatene fra testen skal
formidles.
Beskrivelse
Master i rehabilitering og habilitering