Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøe-Indregård, Hanne
dc.contributor.authorHølland, Silje
dc.contributor.authorHagtvet, Bente Eriksen
dc.date.accessioned2020-01-28T20:31:06Z
dc.date.accessioned2020-04-30T18:16:28Z
dc.date.available2020-01-28T20:31:06Z
dc.date.available2020-04-30T18:16:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRøe-Indregård H, Hølland S, Hagtvet BE. Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler. Norsk tidsskrift for logopedi. 2019en
dc.identifier.issn0332-7256
dc.identifier.issn0332-7256
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8500
dc.description.abstractI denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen i en dyrelekssituasjon. Totalt syv barn– barnehage lærer-samspill ble filmet, transkribert og kodet ifølge en tilpasset versjon av Initiativ–Respons-analyse (I-R-analyse) som avdekket symmetri- og koherensmønstre i turtakingen (Linell & Gustavsson, 1987). Med utgangspunkt i samspillenes turtakings profil (I-R-profil) gjennomførte vi kvalitative innholdsanalyser av de fire dyadene (samspillene) der barnehage lærer tok henholdsvis flest sterke og flest svake initiativ. Analysen avdekket hvordan barne hagelærerne på ulike måter muliggjorde barnas deltakelse i samlek som involverte dem i utvidende samtaler. I tråd med tidligere forskning fant vi at initiativ rettet mot sentrale sider ved det barnet til enhver tid er opptatt av bidro til samtaler over flere turer. Vi registrerte flere tilfeller av «late-som-lek», det vil si lek som ofte inviterer til å samtale om forhold utover «her-og-nå». Leken hadde imidlertid en konkret forankring i de fysiske lekene «her-og-nå». Dermed fikk også partenes «late-som-ytringer» et feste i den umiddelbare situasjonen. Betydningen av utvidende samtaler som en del av barnehagens språkmiljø diskuteres. Artikkelen bygger på masteroppgaven til Røe-Indregård (2013).en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk Logopedlagen
dc.relation.ispartofseriesNorsk tidsskrift for logopedi;Nr. 4 | Desember 2019 | Årgang 65
dc.relation.urihttps://norsklogopedlag.no/utgaver/
dc.subjectSpråkutviklingen
dc.subjectBarnehagelærereen
dc.subjectSamtalestrategieren
dc.subjectBarnen
dc.subjectUtvidende samtaleren
dc.subjectBarnehagepedagogikken
dc.titleBarnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaleren
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-28T20:31:06Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1783594
dc.source.journalNorsk tidsskrift for logopedi


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel