Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosenberg, Thea Grav
dc.contributor.authorStorm-Mathisen, Ardis
dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.contributor.authorMainsah, Henry
dc.date.accessioned2020-01-17T09:42:19Z
dc.date.accessioned2020-03-30T13:52:29Z
dc.date.available2020-01-17T09:42:19Z
dc.date.available2020-03-30T13:52:29Z
dc.date.issued2019-01-15
dc.identifier.citationRosenberg TG, Storm-Mathisen A, Steinnes KKS, Mainsah HN. Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføringpå norske barns sosiale medieprofiler. Barn. 2019;37(3-4)en
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8350
dc.description.abstractDenne artikkelen diskuterer barns rett til deltagelse og beskyttelse på internett i relasjon til kommersielle tredjepartsaktørers bruk av digitale persondata. Det tas utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, norsk lovgivning, samt kvalitative og kvantitative funn fra en nylig gjennomført studie blant norske 15–18 åringer om personvern og markedsføring i sosiale medier. Datamaterialet bestod av fokusgruppeintervjuer, barns skjermdumper av markedsføring fra deres profiler i sosiale medier og en landsrepresentativ spørreundersøkelse. Studien viser at barns deltakelse i sosiale medier skjer i et svært komplekst kommersielt landskap hvor de utsettes for skjulte markedsføringsteknikker, skreddersydd reklame og ulovlig innhold. Diskusjonen løfter frem utfordringer og dilemmaer knyttet til økende kommersialisering av barns persondata, stereotypisk og diskriminerende syn på kjønn og plattformenes inngrep i barns privatliv. Det pekes på behov for tilsyn av hvordan beskyttende regelverk og brukervilkår fungerer og gis eksempel på hvordan samarbeid med barn er viktig for bygging av relevant kunnskap, styrking av bevissthet og digital kompetanse i denne sammenheng.en
dc.description.abstractThis article takes a closer look at conditions that influence Norwegian children’s need for provision, participation, and protection online and discusses these rights in relation to how third-party commercial actors use user data to customize content on social media. The discussion is based on the United Nations Convention on the Rights of the Child, Norwegian legislation and a study conducted in 2018 among 15–18 year old Norwegian children on privacy and social media marketing (focus groups, visual material, and a representative survey). This study finds that children are subjected to a highly complex commercial landscape consisting of hidden marketing strategies, tailored advertising, and illegal content. Social media participation entails a continuous gathering and exploitation of children’s personal data by commercial actors. The discussion highlights challenges and issues related to increasing commercialization, stereotypical and discriminatory gender views, and risk of intrusion into children’s privacy. The need for protective regulations and co-creational strategies with children to strengthen digital competence is also emphasized.en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk senter for barneforskning (NOSEB)en
dc.relation.ispartofseriesBarn;Vol 37 No 3-4 (2019): Forskning om barn og barndom i Norden
dc.relation.urihttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/issue/view/Barn%203-4%202019%20Temanummer%3A%20Barns%20rettigheter%20i%20nordisk%20kontekst%20%E2%80%93%20%2030%20%C3%A5r%20med%20FNs%20Barnekonvensjon/Barn%203-
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBarnen
dc.subjectSosiale medieren
dc.subjectMarkedsføringen
dc.subjectPersonlige dataen
dc.subjectForbrukerkompetanseen
dc.subjectStereotypieren
dc.subjectDiskrimineringen
dc.titleSkreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofileren
dc.title.alternativeCustomized to the child’s best interest? Privacy and marketing on Norwegian children’s social media profilesen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-17T09:42:19Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.5324/barn.v37i3-4.3388
dc.identifier.cristin1766110
dc.source.journalBarn


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.