Bruk av hurtiglesningsteknikker for å øke lesehastighet hos gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsevne
Original version
Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, årgang 36(2009), nr 4, 231-240 http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_13174Abstract
I artikkelen beskriver vi et tiltak for å øke lesehastigheten hos en 14 år gammel gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Hurtiglesingsteknikker med vekt på åutvide synsfeltet ble benyttet i korte lesespurter. Målet var flytende leseferdigheter. Standard endringsskjemaer (SES) ble brukt for å overvåke læringsprosessen. Opplæringenfant sted på skolen og i avlastningsboligen. Ved oppstart av tiltaket var lesehastighetenpå 82 ord per minutt. Etter 17 uker hadde den økt til 235 ord per minutt på skolenog til i overkant av 200 ord i avlastningsboligen. Resultatene diskuteres i forhold til tidligere studier som viser eff ekt av hurtiglesingsteknikker. Deltakerens individuelle læringsmønster diskuteres med utgangspunkt i data fra SES