Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Brit Johanne
dc.contributor.authorWinger, Nina
dc.contributor.authorWolf, Kristin Danielsen
dc.date.accessioned2020-01-03T11:18:52Z
dc.date.accessioned2020-01-14T14:20:03Z
dc.date.available2020-01-03T11:18:52Z
dc.date.available2020-01-14T14:20:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationEide BJ, Winger N, Wolf KD. Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning. 2019;18:1-15en
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7978
dc.description.abstractI det kvalitative forskningsprosjektet «Små barns hverdagsliv i barnehager – deltakelse, tilhørighet og verdighet» har vi, gjennom en mikroetnografisk tilnærming, studert ulike sider av hverdagslivet i et utvalg barnehager med ulike organiseringsmåter. Vi har blant annet satt søkelyset på sammenhenger mellom barnehagens organisering og små barns muligheter for handlingsrom, well-being og livskvalitet. Resultatene fra studien viser at hverdagene, særlig i de store fleksible barnehagene, er preget av til dels utfordrende hverdagslogistikk. Det kreves både tilpassing og evne og vilje til fleksibilitet for at dagene skal gli så «friksjonsfritt» som mulig. I denne artikkelen spør vi i hvilken grad små barn gis muligheter for tilhørighet og deltakelse i barnehagen når hverdagene i stor grad preges av stramme organisatoriske rammer og stadige forflytninger. Materialet fra barnehagene er drøftet i lys av perspektiver på well-being og nyere relevant barnehageforskning.en
dc.description.abstractIn the qualitative research project "Small children`s everyday life in kindergarten – participation, belonging and dignity" we have studied aspects of everyday life in a variety of kindergartens with different organizational models, using a micro-ethnic approach. We have highlighted the connection between organizational structures in kindergarten and small children's possibilities for participation, well-being and quality of everyday life. Results from this study reveals that everyday life especially in large flexible kindergartens is characterized by challenging everyday logistics. Adjustment, ability and willingness to flexibility are required for the days to function as «friction-free» as possible. In this article we ask whether young children are given opportunities for sense of belonging and participation in kindergartens where everyday lives are largely characterized by tight organizational frameworks and multiple relocations. The material from kindergartens is discussed in light of perspectives on well-being and actual relevant kindergarten research.
dc.description.sponsorshipNorges forskningsråd: 218322en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesNordisk barnehageforskning; Årgang 18 (2019): Temanummer: Blikk for barn
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBarnehageren
dc.subjectHverdagsliven
dc.subjectLogistikken
dc.subjectTilhørigheten
dc.titleAlt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagenen
dc.typeJournal article
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-03T11:18:52Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/nbf.2688
dc.identifier.cristin1710001
dc.source.journalNordisk Barnehageforskning
dc.relation.projectIDHøgskolen i Oslo og Akershus: 408818
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 218322


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.