dc.contributor.advisor | Mifsud, Louise | |
dc.contributor.advisor | Swendsen, Håkon | |
dc.contributor.author | Svendheim, Lena | |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T15:12:01Z | |
dc.date.available | 2020-01-08T15:12:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7956 | |
dc.description | Master i IKT-støttet læring | en |
dc.description.abstract | I denne oppgaven ønsker jeg å finne svar på hvordan lærere ved nettbaserte fagskoler arbeider med
vurdering for læring og hvorfor de gjør det slik. Gjennomgang av tidligere forskning viser at det finnes lite
forskning på fagskole generelt, og det ikke finnes forskning på bruk av vurdering for læring ved nettbaserte
fagskoler. Studien kan i så måte anses som et bidrag til forskning på nettbaserte fagskoler.
Bakgrunnen for studien er det økte fokuset på fagskolenes betydning i det norske utdanningssystemet de
siste par årene (Kunnskapsdepartementet, 2017a), samtidig som vurdering for læring har vært et
prioriteringsområde i skole- og utdanningssektoren i flere år (Utdanningsdirektoratet, 2015b).
Oppgavens problemstilling «Hvordan arbeider lærere ved nettbaserte fagskoler med vurdering for læring?
Og hvorfor gjør de det slik?» belyses med et kvalitativt casedesign med intervju av seks lærere som alle
jobber som lærere ved nettbaserte fagskoleutdanninger. Datamaterialet er hentet inn over en periode på to
måneder høsten 2018 hvor hensikten har vært å få fram lærernes beskrivelser, erfaringer og refleksjoner
om arbeidet med vurdering for læring. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er et sosiokulturelt
perspektiv på læring og teoretiske tilnærminger til vurdering for læring og til nettbasert vurdering for læring.
Undersøkelsen viser at det er ingen av lærerne som praktiserer alle de fem hovedstrategiene til Black og
Wiliam (2009) og Gikandis (2010) ti prinsipper for nettbasert vurdering for læring i sitt arbeidet med
vurdering for læring. Alle lærerne arbeider mye med tilbakemeldinger til studentene, og det er her
hovedkommunikasjonen mellom lærerne og studentene foregår.
Det er tre funn som peker seg ut i studien i forbindelse med hvordan lærerne arbeider med vurdering for
læring. Det ene er at lærerne oppfatter at fleksibiliteten og organiseringen av de nettbaserte
fagskoleutdanningene vanskeliggjør arbeidet med vurdering for læring. Det andre funnet handler om
generelt lite bruk av medierende redskaper for å skape en digital læringskontekst ved de nettbaserte
fagskolene, og det tredje funnet handler om at lærerne oppfatter at arbeidsavtalene og rammebetingelser
setter begrensninger for deres arbeid med vurdering for læring. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en |
dc.subject | Læringsvurderinger | en |
dc.subject | Nettbasert høyere utdanning | en |
dc.subject | Nettbaserte fagskoleutdanninger | en |
dc.title | Arbeid med vurdering for læring ved nettbaserte fagskoler | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |