Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLier, Arne Roaren_US
dc.contributor.advisorSund, Grete Haalanden_US
dc.contributor.authorKolnes, Toneen_US
dc.date.accessioned2011-07-04T10:47:00Z
dc.date.available2011-07-04T10:47:00Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.citationMAYP 2010en_US
dc.identifier.urihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12542en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/787
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractDette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og bedrifter innen DH yrkene. Målet med forskningen, er å få innsikt i å forstå medvirkning i tilrettelegging av Prosjekt til fordypning, og sikre relevant opplæring i forhold til elevens ønske om yrke, yrkenes behov for kompetanse og frafall i skolen. Datainnsamlingen har bestått av kvalitative metoder via læringsoppdrag (oppgaver organisert etter den yrkesdidaktiske ”pila” (Sund 2006), elev logger/blogger og referater etter møter/dialoger med elever, lærere og bedrifter. Jeg som forsker har og hatt en aktiv rolle som kontaktlærer på Vg1 DH skoleåret 2008/2009. Den sentrale teorien har jeg hentet fra Vygotsky med hans teori angående læring i et sosio- kulturelt historisk perspektiv, med hovedbegrepene sosial, mediert og situert. Freire. Grenstad, Schøn og Nilsen/Sund har jeg med for å bekrefte Vygotskys holistiske, dialektiske teori der læring skjer ved at elevene er aktive i dialog og samarbeid. Bekreftelse og funn: Etter det jeg som forsker har kategorisert funn og drøftet de mot teori, er det to arbeidsmåter i opplæringen som blir bekreftet, aktivitet og dialog. I følge Kunnskapssløftet er det lovpålagt at elevene skal ha en elevmedvirkende aktiv rolle (§ 3-4 ) i opplæringen og faglig utviklingssamtaler(dialog) (§ 3-8) med veileder i skole eller bedrift. I følge Vygotsky utvikles intelligens gjennom ytre aktivitet i samarbeid med veileder i dialog i skole eller bedrift. Den ytre aktivitet er råmateriale for indrekompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.subjectDialogen_US
dc.subjectVideregående skoleren_US
dc.subjectOpplæringen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleProsjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalgen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel