dc.contributor.advisor | Helland, Håvard | |
dc.contributor.author | Askvik, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2019-11-12T11:41:40Z | |
dc.date.available | 2019-11-12T11:41:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8364-207-0 | |
dc.identifier.issn | 2535-5414 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7823 | |
dc.description.abstract | I denne avhandlingen følger vi to grupper som historisk har vært underrepresentert i høyere
utdanning i Norge; studenter med lav sosial bakgrunn og studenter med foreldre fra Asia,
Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, samt de som kom til Norge før skolealder fra disse
geografiske områdene. Problemstillingen for avhandlingen dreier seg om hvilke fagfelt disse
gruppene velger, og hvor de lykkes best. ‘Å lykkes’ kan bety mange ting, men her har det
blitt undersøkt i form av å unngå frafall. Den overordnede tematikken dreier seg om den
samfunnsmessige betydningen av dette, med fokus på sosial mobilitet.
I Norge dominerer et meritokratisk utdanningsideal, hvor bakgrunn ikke skal være
avgjørende for hvilken utdanning man tar. Sosiale skiller skal ei heller følge de etniske. På
tross av dette, er det store forskjeller i hvem som velger høyere utdanning, og de med lav
sosial bakgrunn er underrepresenterte. Etterkommerne etter innvandrere gjør det bedre, og fra
å ha vært underrepresenterte, har nå flere av disse gruppene, differensiert på foreldres
fødeland, gått forbi majoriteten, og velger oftere høyere utdanning, selv om det er store
interne forskjeller. Det at den ene av de underrepresenterte gruppene ser ut til å ha
overkommet hinder, mens den andre i mindre grad har det, gjør dem interessante å
sammenligne.
Grunnen til at valg av fagfelt og hvordan det går med studentene innenfor ulike fagfelt har
blitt undersøkt, handler om at vi har hatt en voldsom utdanningsekspansjon. Dette kan også
ha sammenheng med at Norge har gått fra å være et samfunn hvor mange kunne finne jobb
uten formell utdanning, til et postindustrielt samfunn hvor dette er vanskeligere. Utdanning er
en relasjonell kapital, og har de fleste kun fullført grunnskole, vil en kort, høyere utdanning
være lang. I et samfunn hvor mange fullfører en lengre høyere utdanning, vil en kort, høyere
utdanning ikke være lang. Dette vil i sin tur gjøre kvalitative forskjeller innad i samme nivå
viktigere. Ulike fagfelt gir svært ulike livssjanser, både når det kommer til inntekt, prestisje
og ansettelsesmuligheter. Disse samfunnsendringene gjør at spørsmålet i mindre grad nå er
hvem som tar høyere utdanning, men heller hvem som begynner hvor. Som teoretisk rammeverk har teorier som omhandler sosiale forskjeller i utdanning blitt
benyttet, og disse vektlegger i stor grad reproduksjon. De med foreldre som selv ikke har
høyere utdanning har hatt en type mobilitet; utdanningsmobilitet. De velger ofte fagfelt som
er korte og anvendte og de faller også fra i større grad enn andre studenter, med store sosiale
forskjeller knyttet til fagfelt. For de som ikke faller fra i denne gruppen ser mobiliteten ut til å
være strukturell, altså at den henger sammen med færre jobber uten utdanning og flere åpner
plasser i utdanningssystemet. Sammenligner vi derimot med etterkommeres fagvalg, som ofte
også velger anvendt, men i stor grad av lengre varighet og med utsikter til relativt høy
økonomisk avkastning, har denne gruppen helt andre livssjanser sammenlignet med sine
foreldre, og de ser ut til å ha overkommet strukturelle barrierer og oppnådd relativ mobilitet.
Det kan ikke konkluderes med at studentene med lavt utdannede foreldre ikke har hatt
mobilitet, men vi kan stille spørsmål ved hva utdanningen har hatt å si for deres livssjanser,
grunnet de store forskjellene i avkastning på de ulike fagfeltene. De tradisjonelle,
sosiologiske teoriene som vektlegger reproduksjon kan i stor grad forklare utdanningsvalgene
til denne gruppen, men for etterkommerne har disse teoriene mindre forklaringskraft. Som et
alternativ har driv blitt trukket frem, som handler om at foreldre startet et mobilitetsprosjekt
ved å migrere, og at de ser på utdanning som en vei til å oppnå dette målet for sine barn.
Barna internaliserer disse verdiene, som også forsterkes gjennom innvandrernettverk. En
komponent i driv er et ønske om å uttrykke sin takknemlighet overfor sine foreldre, og at
dette er en grunn til å velge prestisjefag og fullføre mobilitetsprosjektet. Også fagvalgene til
studenter med lav sosial bakgrunn kan begrunnes med at de ønsker å vise anerkjennelse for
sine foreldre, hedre deres livsvalg og velge likt som sine rollemodeller, noe som resulterer i
korte, anvendte fag. Verdsetting av foreldre kan med andre ord forklare begge gruppenes
valg, men det ender i svært ulike valg av fagfelt og ulikt fokus på mobilitet.
Gitt de fagvalgene studenter med lav sosial bakgrunn fatter, samt at de har høyere frafall, vil
kanskje sosial reproduksjon bestå, til tross for utdanningsekspansjon og endrede
samfunnsoppgaver med stor mulighet for strukturell mobilitet. Dette henger sammen med
hvorvidt de faktisk har klatret i det sosiale hierarkiet, og spørsmålet er om de ender med en
plassering som skiller seg fra sine foreldre. Deres fagvalg ser altså ikke ut til å utfordre
gjeldende samfunnsstrukturer, mens etterkommernes, som i mange tilfeller er fag overrepresentert av høyere klasser, gjør i større grad det. Mobilitetsbanene til de to gruppene
skiller seg fra hverandre, og det kan se ut til at de med lav sosial bakgrunn ikke har en like
markant livsendring som etterkommerne. | en |
dc.description.abstract | In this thesis, we follow two groups who have historically been under-represented in higher
education in Norway: students with low social background and students with parents from
Asia, Africa, South and Latin America. The research question for the thesis concerns which
fields of education these groups choose and where they succeed. ‘To succeed’ can relate to
different things, but for the purpose of this thesis, it has been defined as avoidance of
dropout. The overall theme revolves around the societal significance of this, with a focus on
social mobility.
A meritocratic education ideal dominates in Norway, meaning that social and ethnic
background should not determine which education one choose. In spite of this, there are
severe differences in who chooses education, and students with low social background are
under-represented. Descendants of immigrants do better, and they have gone from underrepresentation
to over-representation in higher education for some groups, depending upon
their parents’ country of origin. Comparison of these two groups is hence of interest, given
that one of them has overcome boundaries, whereas the other has done so to a lesser degree.
The reason for examining choices of field of education and related outcomes is the extensive
expansion of education. This expansion also relates to Norway changing from a society
where finding a job with no formal education was rather easy to a post-industrial society that
presents difficulties for finding a job without an education. Education is a relational capital; if
most people have only completed primary education, then higher education of a shorter
duration is considered a long education. In a society where many complete higher education
of a longer duration, higher education of a shorter duration is not considered a long
education. This makes qualitative differences within the same educational level more
important. Different fields of education equal differences in life chances in terms of income,
prestige and the possibility of finding a job. These social changes make the question of who
goes where and who does what more important.
Theories regarding social differences in education has been used, and these have emphasized
reproduction. Students who have parents with only primary education in fact have had one
type of mobility: educational mobility. They often choose fields of education that are short
and applied, and they have a higher dropout rate compared to other students, with significant
social differences in some fields of education. Those who do not drop out experience a
structural mobility, as a result of fewer jobs available without education and an increase in
number of students. If we compare them with the descendants of immigrants, who also often
choose applied fields, but which are often longer programmes with higher economic returns,
we see that this group has different life chances compared to their parents, and they seem to
overcome structural barriers and achieve relative mobility.
We cannot conclude that students of parents with low education levels have not achieved
mobility, but we can ask whether the education has changed their life chances compared to
their parents, given the major differences in returns between fields of education. The
traditional, sociological theories that emphasize reproduction can, to a great extent, explain
the educational choices of this group, but for the descendants of immigrants, these theories
are less relevant. As an alternative explanation for this group, this thesis includes the concept
of drive. Drive suggests that parents started a project of mobility by migrating, and they see
education as a means for their children to achieve this goal. The children internalize this
view, and ethnic networks reinforce it. One component of drive is to express gratitude to the
parents, and this is a reason for the descendants to choose prestigious fields in order to
complete the mobility project. The choices of education made by students with low social
background can also relate to them wanting to recognize their parents, honour their life
choices and make similar choices as their role models, which results in choosing short,
applied fields of education. Valuation of parents thus might explain both groups’ educational
choices, but they end up in very different fields of education and with a very different focus
on mobility.
Given the choices of field of education made by students with low social background and the
higher dropout rate, social reproduction may persist in spite of expansions in education and
labour market changes with greater possibilities for structural mobility. This is related to
whether these students actually climb the social hierarchy, and the question is if they end up
in a different position than their parents. Their choices of field do not seem to challenge the
existing structure in society, unlike the descendants, who often choose fields that are overrepresented
by students from higher social background. The mobility paths of the two groups
differ, and it seems that the students with low social background do not have a change in life
chances as marked as the descendants. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.relation.ispartofseries | OsloMet Avhandling 2019;Nr. 19 | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 3.0 United States | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ | * |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en |
dc.subject | Høyere utdanning | en |
dc.subject | Sosiale bakgrunner | en |
dc.subject | Innvandreretterkommere | en |
dc.subject | Strukturell mobilitet | en |
dc.subject | Utdanningssystemer | en |
dc.subject | Utdanningsvalg | en |
dc.subject | Strukturelle barrierer | en |
dc.title | Utdanning er utdanning? Underrepresenterte grupper i høyere utdanning og valg knytta til fagfelt | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.description.version | publishedVersion | en |