Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Bård Ketil
dc.contributor.advisorRustad, Mikkel Bertram
dc.contributor.authorLindsø, Jan Frode
dc.date.accessioned2019-10-23T10:54:06Z
dc.date.available2019-10-23T10:54:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7769
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen
dc.description.abstractFormål med denne undersøkelsen har vært å finne kunnskap om hvordan man kan utvikle pedagogiske dataspill for et fag der elever og lærere er deltagende designere. Studien har tatt utgangspunkt i matematikk som fag for spillet som blir utviklet. Bakgrunnen for denne studien er statens økte fokus på elevenes matematikkferdigheter og bruken av digitale verktøy i skolen. Pedagogiske dataspill er i liten grad benyttet i skolen, og har blitt møtt med fordommer og negative holdninger. Tidligere studier har vist at spill har flere styrker som kan komme elevene til gode, som motivasjon, støtte for tilpasset opplæring, tilbakemeldinger, samarbeid og konkurranse. Flere studier viser at målet med læringsspill bør være å gi elevene utfordringer som gjør at de opplever «flow». Når man utvikler pedagogiske dataspill bør man være bevisst på disse elementene når man skal ta valg i utviklingen av spillet. I tillegg bør man ha kjennskap til kjente utviklingsstrategier og metoder. Undersøkelsen ble gjennomført med kvalitative metoder, og med Participatory Design slik at lærere og elever ble deltagere i designprosessen. Denne undersøkelsen viser at det kan være en styrke at lærerne og elevene er deltagere i designprosessen. Dette vil bidra til at det pedagogiske dataspillet i størst mulig grad er tilpasset målgruppen, og er godt faglig forankret.en
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to find knowledge about development of pedagogical computer games where students and teachers act as participating designers. The study has been based on mathematics as the subject for the game being developed. The background for this study is the increased focus from the government on the students’ mathematical skills and the use of digital tools in school. Educational computer games has to a small extent been used in school, and have been met with prejudices and negative attitude. Earlier studies have shown that games have several strengths that can benefit the students, such as motivation, support for adapted education, feedback, collaboration and competition. Several studies show that the goal of learning games should be to give students challenges that make them experience «flow». When developing educational computer games, one should keep these elements in mind when making choices in developing the game. In addition, you should be familiar with well-known development strategies and methods. The study was conducted with qualitative methods, and with Participatory Design so that teachers and students became participants in the design process. This study shows that it can be a strength that teachers and students act as participants in the design process. This will help the educational computer game suit the target audience and be professionally anchored to the greatest extent possible.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectPedagogiske dataspillen
dc.subjectMatematikkferdigheteren
dc.subjectLæringsspillen
dc.subjectEleveren
dc.subjectLærereen
dc.subjectDeltagende designereen
dc.titleUtvikling av læringsspill for matematikk - Med lærere og elever som deltagende designereen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel