• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stress, press og mestring – En salutogen tilnærming. En undersøkelse av sammenhengen mellom psykososialt stress og psykiske helseplager blant unge i Asker og Bærum

Akhtar, Sehrish Andleeb
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Akhtar_SehrishA.pdf (906.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/7764
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [245]
Abstract
For many years, the focus of research has mainly been on the negative effects of

biopsychosocial factors on mental health. As a result, many people are under the impression

that children and youths who experience a lot of hardship and crisis in their lives will

inevitably develop poor mental health. Recently this perspective has changed, and more focus

has been devoted to those who flourish despite much hardship. The purpose of this master

thesis is to investigate the occurrence of mental health problems among the youth in Asker

and Bærum based on a salutogenic approach. More specifically, the goal is to look at the

relationship between young people’s mental health and various stressors (socioeconomic

status, relationship with parents, school relationship, and pressure), as well as investigating

whether coping and social support help strengthen the mental health of children and youths.

The present study utilizes data obtained from the Young Data Survey conducted in Asker and

Bærum in 2017. The study was conducted by the Norwegian Institute for Research on

Childhood, Welfare and Aging (NOVA), and 11034 respondents from both upper secondary

school and high school participated in the survey.

The results showed that young people with higher socioeconomic status, strong relationship

with their parents, good relationship with the school, and little pressure in their everyday life,

report fewer mental health problems. Furthermore, it is concluded that high levels of coping

and good social support are health-promoting factors that help young people maintain good

health despite much hardship and health issues. t turned out that the experience of pressure

had the most importance out of all the stress factors, while coping proved to be the most

important protective factor in the face of stress.

The results contribute to increased knowledge about how stress factors and protective factors

affect the young people's daily lives. The findings of this study create a basis for optimism for

today’s youth, and are particularly important for further work with youths based on a

salutogenic and systemic perspective.
 
I mange år har fokuset for forskning hovedsakelig vært på de negative effektene av

biopsykososiale faktorer på psykisk helse. Dette har resultert med at mange sitter igjen med

en oppfatning om at barn og unge som opplever mye motgang og kriser i oppveksten

uunngåelig vil utvikle dårlig psykisk helse. I den siste tiden har dette perspektivet derimot

endret seg, og mer fokus har blitt viet til de som klarer seg bra til tross for mye motgang.

Hensikten med denne oppgaven er å se på forekomsten av psykiske helseplager blant ungdom

i Asker og Bærum ut fra en salutogen tilnærming. Mer spesifikt er målet å se på

sammenhengen mellom ungdommers psykiske helse og ulike stressfaktorer (sosioøkonomisk

status, foreldrerelasjon, forhold til skolen og opplevd press), samt undersøke om mestring og

sosial støtte bidrar til å styrke barn og unges psykiske helse.

Denne studien baserer seg på data hentet fra Ungdata-undersøkelsen gjennomført i Asker og

Bærum i 2017. Undersøkelsen ble utført i regi av Norsk institutt for forskning om oppvekst,

velferd og aldring (NOVA), og 11034 ungdommer fra både ungdomsskolen og videregående

skole deltok på undersøkelsen.

Resultatene viste at ungdommer med høyere sosioøkonomisk status, sterk relasjon til sine

foreldre, godt forhold til skolen, samt lite press i hverdagen, rapporterer om færre psykiske

helseplager. Videre konkluderes det med at høy mestringstro og god sosial støtte er

helsefremmende faktorer som bidrar til at ungdommer opprettholde god helse på tross av mye

motstand og plager. Opplevelsen av press skilte seg betydelig ut blant alle stressfaktorene,

mens mestring viste seg å være den viktigste beskyttelsesfaktoren i møte med stress.

Resultatene bidrar til økt kunnskapen om hvordan stressfaktorene og beskyttelsesfaktorene

utspiller seg i de unges daglige liv. Funnene i denne studien skaper et grunnlag for optimisme

for dagens ungdomsgenerasjon, og er spesielt viktig for videre arbeid med ungdom ut fra et

helsefremmende og systemisk perspektiv.
 
Description
Master i sosialfag
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit