Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolt, John Daviden_US
dc.date.accessioned2011-07-04T10:46:56Z
dc.date.available2011-07-04T10:46:56Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.urihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_9572en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/775
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractDette mastergradsprosjektet i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i implementeringen av reformen ”Kunnskapsløftet” på Skarnes videregående skole (SVS). Reformen har bidratt til nytt læreplanverk, og det er blitt gjort endringer i Forskriften til opplæringslova, blant annet innen kravene til elevvurdering. Vurdering av elevenes faglige resultater kan være en utfordring for mange lærere. Samtidig er skolene utfordret til å være tilpasset dagens kompetansesamfunn gjennom å være lærende organisasjoner. Skolens indre læring beskrives i stortingsmeldingen som noe av grunnlaget for Kunnskapsløftet med følgende uttalelse: ”Evnen til kontinuerlig refleksjon over hvorvidt målene som settes og veivalgene som gjøres, er riktige for virksomheten, er grunnleggende. Dette er kjerneegenskaper i lærende organisasjoner og samtidig nødvendige ferdigheter for skolen som organisasjon” (Stortingsmelding 30 s.26) Ofte vurderes elevens læring etter gjennomført opplæring med prøver og eksamener med karakterer. Dette betegnes som summativ vurdering. Samtidig har den videregående skolen utfordringer med å bedre elevenes resultater og minske frafallet blant elever som slutter i skolen. En vei å gå for å forbedre resultater og gjennomstrømning, kan være å bli mer bevisst på bruken av formative vurderingsformer. Dette er vurderingsformer som legger vekt på underveisvurderinger uten karakterer, betegnet som ”vurdering for læring”. I denne formen for vurderingspraksis legges det størst vekt på elevens mestring. Det fokuseres også på framovermeldinger om oppgavene som skal utføres, slik at eleven bevisstgjøres målet for det videre arbeidet. For å endre vurderingspraksisen blant lærerne er det behov for å utvikle organisasjonen gjennom erfaringsutveksling som kan generere ny kunnskap. Organisasjonsutvikling krever samarbeid gjennom diskusjoner og samtaler. Tittelen på denne mastergradsoppgaven synliggjør dette: Organisasjonsutvikling i skolen gjennom demokratiske prosesser - Elevvurdering på rett spor starter med å snakke med folk Mastergradsrapporten gjenforteller planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og analyser av gjennomførte tiltak ved Skarnes videregående skole. Tiltakene er rettet mot skolens pedagogiske utvikling generelt og mot elevvurdering spesielt. Hovedtemaene for oppgavenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectElevvurderingen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectOrganisasjonsutviklingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleOrganisasjonsutvikling i skolen gjennom demokratiske prosesser - elevvurdering på rett spor starter med å snakke med folken_US
dc.title.alternativeThe development of schools through democratic processes - good practices of students' asessment start by talking to peopleen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel