Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSylte, Ann Lisa
dc.contributor.authorLlukaj, Ellen-Beathe Stokstad
dc.date.accessioned2019-09-16T11:13:16Z
dc.date.available2019-09-16T11:13:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7541
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Den handler om hvordan yrkesfaglæreren i Vg3 Helsearbeiderfag kan legge til rette for relevant undervisning og erfaringslæring gjennom skriving av pedagogiske tiltaksplaner. Deltakerne i prosjektet var voksne praksiskandidater som skulle opp til skriftlig eksamen og fagprøven. Kunnskapsløftet fra 2006 pålegger alle lærere å inkludere grunnleggende ferdigheter i undervisning i sine fag, og skoleåret 2017-2018 har jeg forsket i egen praksis for å utvikle didaktiske prinsipper for yrkesrettet skriving på Helsearbeiderfagets premisser. Det var et mål at praksiskandidatene skulle oppleve koherens og relevans til arbeidslivet, og at undervisningen skulle basere seg på analyse av yrkesoppgaver som inkluderte skriving. Prosjektet ble gjennomført i tre faser, med utprøving av yrkesdidaktiske og skrivedidaktiske metoder. Empirigrunnlaget er basert på kvalitative forskningsmetoder som intervju, logg og deltakende observasjon. Resultatene viser hvordan praksiskandidatene utviklet helhetlig yrkeskompetanse gjennom undervisning bygget på didaktisk relasjonstenkning og erfaringslæring. De didaktiske prinsippene som etter hvert utpekte seg, handlet om hvordan undervisning kan knyttes til faglig innhold, form og formål. Praksiskandidatene hadde behov for både yrkesopplæring og skriveopplæring for å lære å skrive tiltaksplaner, og læreprosessene måtte skje integrert og samtidig fordi skriving fungerte som læringsstrategi. Praksiskandidatene hadde behov for respons og veiledning underveis, og arbeidsmetodene måtte være synlige, og demonstreres av lærer. Gjennom å knytte læreprosesser og innhold til praksis, ble det mulig å skape et klasserom der tekst og skriving inngikk i relevante yrkesoppgaver. Prosjektet har gitt ny forståelse, og framstår som et empirisk eksempel på hvordan skriving kan integreres i innhold og læreprosesser på Helsearbeiderfagets premisser. Metodene og de didaktiske prinsippene har overføringsverdi til undervisning i yrkesrelevante tekster på flere nivåer innenfor Helse- og oppvekstfag, og kan med fordel brukes i andre yrkesfaglige studieprogram. Når skriveformålet blir tydelig, og læreren støtter og veileder, vil elevene lære å mestre yrkesoppgaver som inkluderer skriving. På denne måten kan elevene utvikle helhetlig yrkeskompetanse, og oppleve at skriving i skolen er relevant for arbeidslivet.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2019
dc.subjectYrkespedagogikken
dc.subjectAksjonsforskningen
dc.subjectHelsearbeiderfagen
dc.subjectPraksiskandidateren
dc.subjectErfaringslæringen
dc.subjectTiltaksplaneren
dc.subjectYrkeskompetanseen
dc.subjectYrkesutdanningen
dc.titleSkriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser: Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedagogiske tiltaksplaner.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel