Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorInglar, Tron
dc.contributor.advisorSchwencke, Eva
dc.contributor.authorStenholm, Britha
dc.date.accessioned2019-09-16T07:33:19Z
dc.date.available2019-09-16T07:33:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7533
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractMasterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning på Vg1. Hensikten har vært å bidra til at Service og samferdsel får etablert en mere praksisrettet undervisning som oppleves meningsfull og relevant for elevene. Ved å bruke ungdomsbedrift som metode i programfagene på Vg1 har jeg ønsket å synliggjøre de entreprenørielle læreprosessene som gir elevene mulighet til å jobbe tverrfaglig med programfagene. Gjennom elev- og lærerperspektivet har jeg hatt hovedfokus på følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk entreprenørskap bidra til yrkesrelevant og meningsfull læring for elever på Vg1 Service og samferdsel?» Som forsker i dette utviklingsarbeidet forsøkte jeg å binde sammen teori og praksis gjennom en aksjonsforskningsmodell. For meg har rollen vært tosidig: Meg som forsker, og meg som lærer. I begge disse rollene var jeg selv en aktiv part i arbeidet. Slik har jeg forsøkt å se forskningen både fra lærerperspektivet og elevperspektivet. For å gjennomføre prosjektet valgte jeg en metodetriangulering som består i å hente datamateriale fra elevenes læringslogger, fokusgruppeintervju med elevene samt egne feltobservasjoner. Masterrapportens teoretiske perspektiv er primært knyttet til et sosiokulturelt læringsperspektiv hvor erfaringslæringsteori har stått sentralt. Resultatene av min forskning viser at elevene opplever meningsfull læring når programfagene forankres i tverrfaglige og virkelighetsnære oppdrag som synliggjør arbeidet deres også utenfor skolen. Slik opplever elevene større relevans mellom teori og praksis og de får et sterkere eierskap til læreprosessene og lærestoffet. Prosjektet mitt viser imidlertid at mange lærere mener det er en utfordring å integrere entreprenørskap som en del av en helhetlig skoletenkning. Dette til tross for at entreprenørskapsmetoder har blitt brukt ved svært mange skoler i en årrekke. Mye tyder på at begrepet ennå er relativt mistolket og har for liten plass i læreplanarbeid og i skolenes visjon.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2019
dc.subjectAktiv læringen
dc.subjectRelevansen
dc.subjectTverrfagligheten
dc.subjectEierskapen
dc.subjectSamarbeiden
dc.subjectLokalsamfunnen
dc.subjectAksjonsforskningen
dc.subjectYrkespedagogikken
dc.subjectEntreprenørskapen
dc.subjectVg1en
dc.subjectService og samferdselen
dc.titlePedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel