• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Samfunnsernæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Samfunnsernæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nutrition literacy hos sykepleierstudenter

Dalane, Jorån Østerholt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
maeh2011_dalane.pdf (2.597Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/744
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Samfunnsernæring [210]
Original version
MAEH 2011   http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_18061
Abstract
Sykepleiere har en sentral rolle i ernæringsarbeidet i helsevesenet. Både i forebygging og behandling, og i å veilede pasienter i bruk av kostholdsinformasjon. Nutrition literacy (NL) handler om evne og ferdigheter i å forstå, innhente, anvende og kritisk vurdere informasjon om kosthold. Hensikten med oppgaven har vært å kartlegge sykepleierstudenters kunnskaper om ernæring, nivå av interaktiv (INL) og kritisk nutrition literacy (CNL), og evne til å etterspørre vitenskapelige innholdskriterier i et nyhetsbrev. Metode Utvalget (n=416) bestod av sisteårs sykepleiestudenter fra 10 høgskoler og universiteter i Norge. Studentene som deltok i studien besvarte et spørreskjema bestående av flere deler, deriblant: (1) En kunnskapstest om ernæring. (2) Et nyhetsbrev for å måle studentenes evne til å etterspørre vitenskapelige innholdskriterier. (3) Holdningsutsagn som søker å måle studentenes INL og CNL. Resultater Gjennomsnittlig score på kunnskapstesten om ernæring var 18,83 ±3,3 av 31 spørsmål. Studentene hadde gode kunnskaper om offisielle kostholdsanbefalinger, men bare middels gode kunnskaper om energirike næringsstoffer, matvarers innhold av næringsstoffer og kliniske spørsmål. Semikonfirmerende faktoranalyse med påfølgende reliabilitetsanalyse ga tre holdningskonstrukter: INL, CNLaction og CNLscientific. Studentene hadde signifikant høyere score på INL (3,95 ±0,6), enn CNLaction (3,69 ±0,7) og CNLscientific (3,26 ±0,6). Studentene kunne i liten grad etterspørre vitenskapelige innholdskriterier fra et nyhetsbrev om ernæring. De etterspurte i størst grad informasjon knyttet til metode, og noen etterspurte informasjon om forskningens sosiale kontekst, teori og data/statistikk. Konklusjon Resultatene antyder at studentene har middels gode ernæringskunnskaper. Gjennomsnittsscorene på konstruktene indikerer at de har et tilfredsstillende nivå av INL, men bare til en viss grad har CNLaction og CNLscientific. Med bakgrunn i denne og lignende undersøkelser er det grunn til å undre seg over om undervisningen og vektleggingen av ernæring, vitenskapsteori og forskningsmetode i sykepleierutdanningen er tilstrekkelig

Konklusjon Resultatene antyder at studentene har middels gode ernæringskunnskaper. Gjennomsnittsscorene på konstruktene indikerer at de har et tilfredsstillende nivå av INL, men bare til en viss grad har CNLaction og CNLscientific. Med bakgrunn i denne og lignende undersøkelser er det grunn til å undre seg over om undervisningen og vektleggingen av ernæring, vitenskapsteori og forskningsmetode i sykepleierutdanningen er tilstrekkelig
Description
Master i samfunnsernæring
Publisher
Høgskolen i Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit