Omsetning av økologisk mat i dagligvarehandelen
Abstract
Bakgrunn. Etterspørsel og interesse for økologisk mat i Norge er økende. Omsetningen av økologisk mat i Norge er likevel lav sammenlignet med andre nordiske land og i forhold til offentlige myndigheters mål om 15 prosent økologisk forbruk innen år 2020. Kartlegging av det økologiske matmarkedet utføres av Statens landbruksforvaltning. Det er imidlertid begrenset kunnskap om hvordan utvikling av økologisk mat i ulike matvarekategorier har utviklet seg i ulike segment av dagligvarehandelen. Formål. Formålet med masteroppgaven var å studere utviklingen i omsetning av økologisk mat representert ved seks hverdagsprodukter i Norge fra januar 2005 til september 2010, inkludert å kartlegge utviklingen for disse økologiske matproduktene i ulike butikkonsept (lavpris og supermarked) og i 6 geografiske områder i Norge. Utvalg og metode. Utvalget bestod av skannerdata med omlag 1 million produktobservasjoner fra 130 dagligvarebutikker i Norge. Da utvalget ikke bestod av totaltellinger, ble prosent andel av totalomsetningen benyttet for å måle utviklingen i omsetning til de økologiske matproduktene. Utvalget ble vektet etter markedsandelene til butikker med lavpris og supermarked konsept i populasjonen (dagligvarebutikker i Norge). Utvalget ble stratifisert etter butikkonsept og geografiske områder. Resultater. Gulrot, egg og eple hadde en økning i andel økologisk omsetning av totalomsetningen, mens melk, barnemat og banan hadde nedgang i andel økologisk omsetning i løpet av perioden januar 2005 til september 2010. Gulrot økte mest i prosentvis andel økologisk omsetning av alle matproduktene, etterfulgt av egg. Totalt hadde alle matvarene høyere andel økologisk omsetning i butikker med supermarked konsept enn med lavpris, bortsett fra gulrot og melk som skilte seg ut med høyere andel økologisk omsetning i lavpris enn i supermarked i noen måneder i 2007 og 2008. Alle matproduktene bortsatt fra barnemat hadde høyest andel økologisk omsetning i Oslo området av de seks geografiske områdene. Konklusjon. Den ulike utviklingen blant de 6 matproduktene, fordelt i butikker med lavpris og supermarked konsept og i de seks geografiske områdene tyder på at den økologiske omsetningen i dagligvarehandelen er sammensatt. Mye tyder på at de økologiske matproduktene har variasjoner i forhold til kvalitet, prisnivå og tilgjengelighet som er med på å påvirke etterspørselen. De økologiske matproduktene i dagligvarebutikkene blir også møtt av et vidt kundespekter rundt om i landet og i de to butikkonseptene med ulike preferanser for kjøp av økologisk.
Description
Master i samfunnsernæring