Searching for Cultural Heritage Information. Ontology-based Modeling of User Needs
Doctoral thesis, Peer reviewed
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
This PhD dissertation investigates users’ actual information needs when they search for cultural
heritage information and examines how their needs map to ontologies such as CIDOC Conceptual
Reference Model (CRM).
With the invention of the semantic web and increasing demand for global search across
cultural heritage data, ontologies such as CIDOC CRM have been developed to provide an
extensible semantic framework to formally describe the implicit and explicit relationships of
cultural-heritage concepts. This ontology provides a basis for meaningful integrated access to
semantically heterogeneous data. Currently, ontologies are developed by domain experts and
system developers. In this project, qualitative research incorporating user’s perspective and
actual needs is used to complement our understanding of how well the ontologies model user’s
needs.
With a naturalistic approach, this study has conducted contextual inquiry to explore user’s
information needs. Analyzing the qualitative data reveals that the information needs can be
grouped into four emergent categories of Fact-finding, Entity-finding, Resource-finding, and
Context-finding. As the result of analysis, the model of semantic information needs has been
introduced that can be considered as an extension to Taylor’s levels of information needs.
Based on the ontological analysis of information needs, some general patterns have been
discovered and projected onto CIDOC CRM.
The findings of this research show that ontology-based information systems can be built upon a
limited types of entities and properties to meet a broad range of information needs. Denne PhD-avhandlingen undersøker brukernes informasjonsbehov når de søker etter kulturarvsinformasjon
og hvordan disse kan mappes til ontologier som CIDOC Conceptual Reference
Model (CRM).
Utviklingen av den semantiske weben og økende behov for å foreta globale søk i kulturarvdata
har ført til utviklingen av ontologier som CIDOC CRM. Disse utgjør utvidbare semantiske
rammeverk som kan beskrive formelt de implisitte og eksplisitte relasjonene mellom kulturarvbegreper.
Denne ontologien er basis for meningsfull integrert tilgang til semantisk heterogene
data. Ontologier utvikles av domene-eksperter og systemutviklere. Dette prosjektet undersøker,
ved hjelp av kvalitativ forskning på brukeres faktiske informasjonsbehov, hvor godt ontologier
modellerer sluttbrukeres behov.
Forskningsprosjektet har, med et naturalistisk utgangspunkt, undersøkt informasjonsbehovene.
Analyse av de kvalitative dataene avslører at informasjonsbehovene kan deles inn I fire kategorier:
fakta-finning, enhets-finning, ressurs-finning og kontekst-finning. En modell (Model of semantic
information needs) har blitt utviklet, basert på dataanalysen. Modellen er en utvidelse av Taylors
nivåer av informasjonsbehov.
Ved å foreta en ontolgibasert analyse av informasjonsbehov har noen generelle mønstre blitt
avdekket og projisert på CIDOC CRM.
Funnene i dette prosjektet viser at ontologibaserte informasjonssystemer kan bygge på et
begrenset sett av enheter og egenskaper for å imøtekomme et bredt spekter av informasjonsbehov.