Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOnstad, Ragnhild Flittienob
dc.contributor.advisorTveiten, Sidselnob
dc.contributor.authorBernhart, Ørjanen_US
dc.date.accessioned2011-06-30T15:11:28Z
dc.date.available2011-06-30T15:11:28Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.citationMAEH 2010en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/723
dc.descriptionMaster i samfunnsernæringen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Ifølge kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon blir kvaliteten på helsetjenesten til i det direkte møte mellom bruker/pasient og den enkelte ansatte (Copson, 2005). I regjeringens St.meld. nr. 25 (2005-2006), 2006) legges det i tillegg særlig vekt på brukermedvirkning som forutsetning for god kvalitet i helsetjenesten. Pasienter skal bli sett og hørt. Målet er at pasientens egne ressurser skal mobiliseres og styrkes slik at den enkelte, uavhengig av diagnose, funksjonsevne eller alder, skal kunne leve et aktivt og verdig liv basert på egne preferanser og forutsetninger (ibid). Hensikt: Temaet i studien har til hensikt å belyse aspekter vedrørende kommunikasjon og samhandling mellom brukere av helsetjenesten og helsearbeidere/profesjonelle. Metode: I studien er det tatt utgangspunkt i åtte informanter som er intervjuet for å besvare problemstillingen. Empirien ble vurdert til å inneholde nok data til å gjennomføre en dyptgående kvalitativ analyse i lys av tidligere forskning, relevant teori og offentlige forskrifter i forhold til kommunikasjon og samhandling i helsetjenesten. Funn og fortolkninger: Helsepersonells bevissthet angående aktiv lytting, evne til å opptre kongruent, formulere spørsmål, tilpasse seg den enkelte pasients kommunikasjonsstil og tilrettelegge for tillit i relasjonen til pasienter, fremheves som sentrale aspekter via funn og fortolkninger i denne studienen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectPasienteren_US
dc.subjectMyndiggjøringen_US
dc.subjectBrukermedvirkningen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectHelsepersonellen_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.titleHva mener myndiggjorte medarbeidere kjennetegner det gode møte mellom pasient og helsearbeider?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.identifier.doihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_16381


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel