Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreit, Eric
dc.contributor.authorFossestøl, Knut
dc.contributor.authorPedersen, Eirin
dc.date.accessioned2019-03-08T10:56:58Z
dc.date.accessioned2019-06-17T08:45:10Z
dc.date.available2019-03-08T10:56:58Z
dc.date.available2019-06-17T08:45:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBreit E, Fossestøl K, Pedersen E. Kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell: En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor». Tidsskrift for velferdsforskning. 2019en
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.issn2464-3076
dc.identifier.urihttps://www.idunn.no/tidsskrift_for_velferdsforskning
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7213
dc.description.abstractI denne artikkelen diskuterer vi utfordringer med å utvikle en kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell, der egen oppgaveløsning er avhengig av samarbeidet med andre. Vi gjør det gjennom en analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor» som skulle stimulere til lokal tjenesteutvikling i samarbeid mellom NAV og brukere, forskere, og universitets- og høgskolemiljøer. Vi finner betydelige spenninger mellom de ulike institusjonelle aktørene involvert, og peker på tre ulike kunnskapssyn som har preget gjennomføringen og resultatene av satsingen: (a) Et åpent kunnskapssyn hos departementet, basert på samarbeid, lokale initiativ og nasjonal koordinering; (b) et målrettet kunnskapssyn i direktoratet, som har prioritert utvikling, testing og spredning av evidensbaserte intervensjoner; og (c) et sprikende kunnskapssyn hos universitets- og høgskolesektoren, hvor deler av sektoren vektlegger behovet for dialog og refleksjon over egen praksis, mens andre opererer med mer teoretiske og evidensbaserte forståelser. Erfaringene fra denne studien viser at kunnskapsbasering kan være et kontroversielt anliggende, og at ulike kunnskapssyn utfordrer sentrale elementer i samstyringen, som dialog og samarbeid.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for velferdsforskning; Årgang 22, nr. 3-2019
dc.rights© 2019 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectKunnskapsstyringen
dc.subjectSamarbeidsdrevet innovasjonen
dc.subjectLæringen
dc.subjectNAVen
dc.subjectAktiviseringstjenester
dc.titleKunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell: En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor»en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-03-08T10:56:58Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2019-03-01
dc.identifier.cristin1683243
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

© 2019 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som © 2019 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).