Innføringen av aksjesparekonto: En selskapsspesifikk analyse av investoratferd i et markedsøkonomisk perspektiv
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å studere hvilken påvirkning innføringen av aksjesparekonto den 1.
september 2017 hadde på investoratferden til Gjensidige Banks fondskunder. Dette gjøres ved å utføre en
selskapsspesifikk paneldataanalyse av et representativt utvalg av 159 investorer i perioden fra 1. mars 2017
til 1. februar 2018. Oppgaven undersøker videre utviklingen i det norske aksjefondsmarkedet i den samme
tidsperioden. Vi ønsker å kartlegge om det er en sammenheng mellom den generelle trenden i
fondsmarkedet og utviklingen i investoratferden i Gjensidige Bank. Slik kan vi indentifisere hvilke
konkurransefortrinn som er viktige for en fondstilbyder i det norske aksjemarkedet.
Resultatet av analysen gitt ved faste effekters modell gir den beste forklaringsverdien for datasettet.
Analysen viser at investoradferden i Gjensidige Bank har endret seg betydelig i perioden etter innføringen
av aksjesparekonto. Utviklingen har gått fra en stabil og lineær vekst i aksjefondsporteføljen, til en merkbar
nedgang i porteføljeverdi for aksjefond, særlig blant de store investorene.
Siden innføringen av aksjesparekonto er en uobserverbar variabel i selskapsanalysen, utfører vi videre en
deskriptiv analyse av aksjefondsmarkedet ved bruk av markedsstatistikk fra Verdipapirfondenes Forening.
Denne analysen viser at forvaltningskapitalen har økt i perioden. Derimot har antall kundeforhold blitt
redusert. Tendensen tyder på at det norske fondsmarkedet har gått i retning av en konsolidering.
Aksjesparekonto har bidratt til økt konkurranse og lavere flyttebarrierer mellom fondstilbydere. Vi finner at
Gjensidige Bank i forhold til konkurrenter i markedet har manglet viktige konkurransefortrinn som et bredt
utvalg av aksjefond, lave forvaltningskostnader, en brukervennlig plattform for fondshandel, og muligheten til
å handle enkeltaksjer.
Description
Master i økonomi og administrasjon