Sykepleierstudenter og læring i faget anatomi, fysiologi og biokjemi
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7047Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sykepleierstudenter har vanskeligheter med å tilegne seg kunnskaper i de naturvitenskapelige fagene.
Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt ved OsloMet - storbyuniversitetet, som har som
overordnet mål å forbedre anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)-kursene i sykepleierutdanningen.
Hensikt:
Hensikten med studien er å beskrive sykepleierstudenters opplevelse av egen læring i faget AFB og belyse
forhold som kan fremme læring.
Metode:
Et deskriptivt design er valgt og data er samlet inn gjennom 8 semistrukturerte forsknings-intervjuer av
sykepleierstudenter ved OsloMet høsten 2017. Analysen er hovedsakelig basert på Malterud (1) sin
systematiske tekstkondensering, men også Kvale and Brinkmann (2) sine 5 trinn for analyse av kvalitative
intervjuer.
Resultat:
AFB er et krevende fag som er vanskelig å forstå. Repetisjon og aktivisering, både i form av
egeninnsats/selvstudie og læreraktivisering fremmer læring i AFB. Studentene ser på faget som «nøkkelen
til å gå videre» i sykepleierfaget.
Konklusjon:
Mengden fagstoff som skal gjennomgås og læres på veldig kort tid er en stor utfordring. Studentene ønsker
seg flere forelesninger og studiegrupper med lærer. Det sees en tendens til mer bruk av digitale
læringshjelpemidler blant førsteårsstudentene enn blant tredjeårs-studentene.
Beskrivelse
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling