• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sykepleierstudenter og læring i faget anatomi, fysiologi og biokjemi

Sæther, Henny Else Kjølstad
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Saether.pdf (599.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/7047
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling [107]
Abstract
Sykepleierstudenter har vanskeligheter med å tilegne seg kunnskaper i de naturvitenskapelige fagene.

Denne studien er en del av et større forskningsprosjekt ved OsloMet - storbyuniversitetet, som har som

overordnet mål å forbedre anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)-kursene i sykepleierutdanningen.

Hensikt:

Hensikten med studien er å beskrive sykepleierstudenters opplevelse av egen læring i faget AFB og belyse

forhold som kan fremme læring.

Metode:

Et deskriptivt design er valgt og data er samlet inn gjennom 8 semistrukturerte forsknings-intervjuer av

sykepleierstudenter ved OsloMet høsten 2017. Analysen er hovedsakelig basert på Malterud (1) sin

systematiske tekstkondensering, men også Kvale and Brinkmann (2) sine 5 trinn for analyse av kvalitative

intervjuer.

Resultat:

AFB er et krevende fag som er vanskelig å forstå. Repetisjon og aktivisering, både i form av

egeninnsats/selvstudie og læreraktivisering fremmer læring i AFB. Studentene ser på faget som «nøkkelen

til å gå videre» i sykepleierfaget.

Konklusjon:

Mengden fagstoff som skal gjennomgås og læres på veldig kort tid er en stor utfordring. Studentene ønsker

seg flere forelesninger og studiegrupper med lærer. Det sees en tendens til mer bruk av digitale

læringshjelpemidler blant førsteårsstudentene enn blant tredjeårs-studentene.
Description
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit