Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på emneord "VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153"
Viser treff 1-5 av 5
-
"Det er ingen av mine lærere som forkynner..." : grunnskolerektorers forståelse av egen rolle og eget handlingsrom i forbindelse med religions- og livssynsundervisningen
(Prismet;61 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-09)This article is based on an empirical study focusing on how the headmasters in Norway understand their role of being put in charge of the compulsory education, and their freedom of action in connection with religious ... -
Kritisk undervisning i KRLE
(Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)I skolens overordnede styringsdokumenter er kritisk tenkning fremhevet som en sentral ferdighet, og i KRLE-fagets formålsbeskrivelse er det understreket at undervisningen skal være kritisk. I formålet for faget utdypes det ... -
Post-Secular Consensus? On the Munich-dialogue between Jürgen Habermas and Joseph Ratzinger
(Australian e-Journal of Theology;18 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Joseph Cardinal Ratzinger and Jürgen Habermas met in Munich on the 19th of January 2004 to discuss the topic "The Pre-political Moral Foundations of a Free State." However, in the aftermath of the papers, another and more ... -
Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk.
(Prismet;64(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)According to the curriculum the Norwegian religious education subject should be «objective, critical and pluralistic» (Curriculum for Religion, Philosophies of Life and Ethics 2008). In spite of this, normality constructs ... -
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
(Kirke og Kultur;119(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. ...