• Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap 

      Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ...
    • Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme? 

      Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)
      Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ...
    • Individualised home schooling – at odds with the equity ambitions in the Nordic model of education? 

      Dalland, Cecilie Pedersen; White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid (Education In The North;Volume 28 (3); Nordic values and schooling during COVID-19: how to balance comprehensive education and sustainable pandemic regulations, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-16)
      Within the Norwegian education system, equity, equal opportunities and education for all are fundamental principles, regardless of one’s socioeconomic background and academic achievement. In this article, we discuss how ...