• Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme? 

      Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)
      Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ...
    • Om læraren sin levande kunnskap 

      Æsøy, Knut Ove (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 7 | Nr. 2 | 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-31)
      Det er eit uttalt mål å gjøre grunnskulelærarutdanninga forskingsbasert. I det dominerande tankemønsteret i grunnskulelærarutdanninga er det konstruert ei motsetning mellom vitskapleg kunnskap og erfaringskunnskap. Vitskapleg ...