• Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20 

      Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)
      Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ...
    • Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart 

      Håøy, Annbjørg; Becher, Aslaug Andreassen. (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Fra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere ...
    • Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning 

      Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ...