• The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion 

      Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen (Education Inquiry;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this article, we explore and discuss how the clustering of values in local educational governance manifests in the case of inclusion. Public values and the role that these play as mediating factors are important in local ...
    • Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20 

      Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)
      Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ...
    • Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning 

      Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ...