• Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen 

      Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning;7, Journal article; Peer reviewed, 2014-01-13)
      Artikkelen handler om vilkårene for og reguleringer knyttet til utforskning, lek og læring inne og ute i barnehagen med særlig vekt på personalets rolle. Dette ses i lys av forskning om barns trivsel eller stressfaktorer ...
    • Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet? 

      Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan (Nordisk Barnehageforskning;7 (5), Peer reviewed; Journal article, 2014)
      Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i ...
    • Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen 

      Garmann, Nina Gram; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Tkachenko, Elena (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere ...