• Comparing a student active learning format to equivalence-based instruction 

      Augland, Hanne; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis (EJOBA);2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)
      The present study compared the effectiveness of a student active learning format (SALF) to equivalence-based instruction (EBI), in teaching behavior analytic terms. The EBI condition included matching-to-sample, and SALF ...
    • Distraktorer i tester for emergente relasjoner 

      Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Årgang 48, Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Formålet med dette eksperimentet var å gjøre en systematisk replikasjon av Eksperiment 4 i studien til Arntzen (2006) ved å undersøke om respondering i henhold til stimulusekvivalens forekom i en delayed matching-to-sample ...
    • Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser 

      Dechsling, Anders; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Matching-to-sample prosedyrer brukes frekvent for både å trene og teste for stimulusekvivalensklasser, og testen er godt egnet for å avdekke hvorvidt egenskapene i stimulusekvivalens er til stede. For å kunne teste for ...
    • Etablering av matematiske begreper ved betinget diskriminasjonstrening 

      Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Denne studien undersøkte om sju barneskoleelever i alderen åtte til ti år framviste enkel forståelse av matematiske begreper etter matching-to-sample (MTS) trening og test for stimulusekvivalens. Stimulussettet besto av ...
    • Hvor robust er samsvaret mellom respondering på matching-to-sample tester og sorteringstester? 

      Bevolden, Kristiane Rustad; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Formålet med dette eksperimentet var å undersøke om samsvaret mellom resultatene på en matching-to-sample (MTS) test og sorteringstester også er gjeldende ved bruk en Many-to-One (MTO) treningsstruktur. Vi ønsket å gjøre ...
    • Navngiving og emergens av stimulusekvivalensklasser hos barn 

      Augland, Hanne; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Rollen navngivning har ved emergens av ekvivalensklasser har lenge vært omdiskutert. Navngiving har blant annet blitt foreslått som unødvendig, men med en mulig fasiliterende rolle. I den presenterte studien deltok fem ...