Browsing HV - Institutt for atferdsvitenskap by Author "Olaff, Heidi Skorge"
Now showing items 1-9 of 9
-
Blocking of Stimulus Control and Conditioned Reinforcement
Vandbakk, Monica; Olaff, Heidi Skorge; Holth, Per (Psychological Record;, Journal article; Peer reviewed, 2020-03-31)Stimuli with no specific biological relevance for the organism can acquire multiple functions through conditioning procedures. Conditioning procedures involving compound stimuli sometimes result in blocking, related to the ... -
Blocking of Stimulus Control in Children with Autism
Olaff, Heidi Skorge; Vandbakk, Monica; Holth, Per (The Psychological Record;Volume 72, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021)The present study aimed to investigate the blocking of stimulus control in three children with autism. We used a go/no-go procedure in a standard blocking paradigm. In Phase 1, we established one of two sounds or colored ... -
Conditioned Reinforcement: the Effectiveness of Stimulus—Stimulus Pairing and Operant Discrimination Procedures
Vandbakk, Monica; Olaff, Heidi Skorge; Holth, Per (The Psychological Record;, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-12)The purpose of the present experiment was to evaluate which method, stimulus – stimulus pairing or operant discrimination training, establishes neutral stimuli as more effective conditioned reinforcers, and to explore ... -
The emergence of bidirectional naming through sequential operant instruction following the establishment of conditioned social reinforcers
Olaff, Heidi Skorge; Holth, Per (The Analysis of Verbal Behavior;36, Journal article; Peer reviewed, 2020)Bidirectional naming (BiN) is the integration of speaker and listener responses, reinforced by social consequences. Unfortunately, these consequences often do not function as reinforcers for behavior in children with autism. ... -
Manglende generalisering av trenerferdigheter på tvers av situasjoner etter Workshop om Incidental Teaching
Olaff, Heidi Skorge; Larsen, Kenneth; Klintwall, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Incidental Teaching er en prosedyre som benyttes for å øke spontant språk, og har vist seg effektiv i opplæring og generalisering av språkferdigheter hos personer med ulike diagnoser i ulike situasjoner. Det er behov for ... -
Praktiske øvelser innen felles oppmerksomhet for barn med autisme
Fossnes, Janne; Olaff, Heidi Skorge; Isaksen, Jørn (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;39(2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Utstrakt forskning dokumenterer at barn med autisme mangler eller har begrenset ferdigheter innen felles oppmerksomhet. Barn med autisme har en syndromspesifikk svikt innen felles oppmerksomhet. Felles oppmerksomhet er for ... -
Stimuluskontroll i språkopplæring–En innføring
Olaff, Heidi Skorge; Eikeseth, Svein (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Årgang 48, Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)Et overordnet mål med denne artikkelen er å tilby en oversikt over prosedyrer for å etablere stimuluskontroll for å styrke verbal atferd, samt oppmuntre til videre forskning innen stimuluskontroll og etablering av verbal ... -
Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring
Olaff, Heidi Skorge; Larsen, Kenneth (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Variabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA)
Olaff, Heidi Skorge; Eikeseth, Svein (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Forskning har pekt på en rekke variabler som korrelerer med behandlingseffekt. Barnas funkjsonsnivå ved behandlingsstart har vist seg å ha begrenset sammenheng med behandlingseffekt, i motsetning til hvor raskt barnet lærer ...