Variabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA)
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3068Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Olaff, H.(2015). Variabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA). Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(1), 39-48Sammendrag
Forskning har pekt på en rekke variabler som korrelerer med behandlingseffekt. Barnas funkjsonsnivå ved behandlingsstart har vist seg å ha begrenset sammenheng med behandlingseffekt, i motsetning til hvor raskt barnet lærer tidlig i behandlingen. De barna som lærer raskest i begynnelsen vil fortsette å lære raskt gjennom hele behandlingsforløpet og vil mest sannsynlig dra størst nytte av behandlingen. En annen variabel som synes å påvirke behandlingsutfall er hvilke type stimuli som barna viser interesse for før behandlingen starter. Dette kan ha sammenheng med hvilke type stimuli som fungerer som forsterkere for barnas atferd. Andre viktige variabler er at man benytter atferdsanalytisk metodikk, at foreldredene deltar aktivt i behandlingen, at intensitet på opplæringen er høy, at behandlingen varer over flere år, samt at veiledningsintensiteten er høy