Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlaff, Heidi Skorgeen_US
dc.contributor.authorEikeseth, Svein
dc.date.accessioned2016-02-24T09:48:42Z
dc.date.available2016-02-24T09:48:42Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationOlaff, H.(2015). Variabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA). Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(1), 39-48en_US
dc.identifier.issn0809-781Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1261326en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3068
dc.description.abstractForskning har pekt på en rekke variabler som korrelerer med behandlingseffekt. Barnas funkjsonsnivå ved behandlingsstart har vist seg å ha begrenset sammenheng med behandlingseffekt, i motsetning til hvor raskt barnet lærer tidlig i behandlingen. De barna som lærer raskest i begynnelsen vil fortsette å lære raskt gjennom hele behandlingsforløpet og vil mest sannsynlig dra størst nytte av behandlingen. En annen variabel som synes å påvirke behandlingsutfall er hvilke type stimuli som barna viser interesse for før behandlingen starter. Dette kan ha sammenheng med hvilke type stimuli som fungerer som forsterkere for barnas atferd. Andre viktige variabler er at man benytter atferdsanalytisk metodikk, at foreldredene deltar aktivt i behandlingen, at intensitet på opplæringen er høy, at behandlingen varer over flere år, samt at veiledningsintensiteten er høyen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1)en_US
dc.subjectAnvendt adferdsanalyseen_US
dc.subjectAutismeen_US
dc.subjectAtferdsanalytisk opplæringen_US
dc.subjectTidlig opplæringen_US
dc.titleVariabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA)en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel