Blar i HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid på tittel
Viser treff 1400-1408 av 1408
-
"…You are not particularly helpful as a helper when you are helpless” A qualitative study of Public Health Nurses and their professional competence related to suicidal adolescents
(Vård i Norden;33(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)The aim of this study was to develop knowledge about the significance of the Applied Suicide Intervention Skills Training workshop (equal to "Vivat – Førstehjelp ved selvmordsfare”) to Public Health Nurses’ practice with ... -
“You get tired of remaining in a state of fear“- professionals’ experiences of self-care facing suicidality in psychiatric wards
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Aim: The aim of this study is to explore mental healthcare professionals (MHCPs) experiences related to own emotions when encountering patients at risk of suicide in psychiatric wards and their family members. Methodology ... -
Young adolescents' engagement in dietary behaviour - the impact of gender, socio-economic status, self-efficacy and scientific literacy. Methodological aspects of constructing measures in nutrition literacy research using the Rasch model
(Public Health Nutrition;18(14), Journal article; Peer reviewed, 2015-01-30)Objective: This study validates a revised scale measuring persons’ level of the ‘engagement in dietary behaviour’ aspect of ‘critical nutrition literacy’ and describes how background factors affect this aspect of Norwegian ... -
Young people with long-term health challenges experiences in transition to adulthood: A qualitative metasynthesis
(Journal of Advanced Nursing;Volume 77, Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-27)Aims: The aim of this study was to describe the experiences of the transition to adulthood for young people with long-term health challenges. Design: The metasynthesis approach was based on the guidelines by Sandelowski ... -
Å bære lykten eller være følgesvenn?
(Uniped;37(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Veiledning av studenter er blitt beskrevet som den mest private undervisningsformen ved høyskoler og universiteter, men det finnes relativt lite empirisk forskning som utforsker hva som karakteriserer veiledning av studenter ... -
Å leve med kronisk nevropatisk smerte : hverdagens utfordringer
(Bachelor thesis, 2017-03)Bakgrunn : Både teori og studier internasjonalt og i Norge viser at kroniske nevropatiske smerter er en kompleks smertetilstand. Det er en tilstand som kan være vanskelig å forstå for pasient og behandler. I tillegg kan ... -
Å mestre foreldrerollen til det kreftsyke barnet : sykepleiers rolle
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn for oppgaven: Rundt 150 barn får kreft i Norge hvert år. Foreldrene til barnet er barnets viktigste omsorgspersoner og spiller en stor rolle i barnets opplevelse av trygghet under en sykehusinnleggelse. Barnets ... -
Å mestre nattarbeid: Tiltak som bidrar til å forebygge helseproblemer forårsaket av nattarbeid hos sykepleiere.
(Bachelor thesis, 2021-03)Bakgrunn: En rapport fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at 70% av sykepleiere jobber på turnus og at 41% av sykepleiere hadde utført nattarbeid i løpet av en tre-måneders periode (STAMI, 2018, s. 53-54). Å ... -
Å være forldre til langtidssyke barn på sykehus : hvordan dekke sykepleiebehov hos disse foreldrene?
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunnen for denne oppgaven er min første sykehuspraksis på en barneavdeling. Her møtte jeg mange langtidssyke barn, og deres foreldre. De, ofte slitne foreldrene til disse barna, fattet min interesse. Hvordan kunne jeg, ...