Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Subject "Undervisning"
Now showing items 1-11 of 11
-
Aktualisering av Sløydtradisjoner. En studie av et historisk læreverk i sløyd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg en del av sløydens historie i norsk grunnskole og retter oppmerksomheten på hvordan fagets historie kan brukes i dagens undervisning. Formålet med oppgaven er å rett et fokus mot trearbeid ... -
Dagbok fra kulturskolen : en undersøkelse av undervisningspraksis i kulturskolen
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven omhandler kulturskolelærernes undervisningspraksis og hvordan dette kan belyse spørsmål knyttet til kulturskolens didaktiske grunnlaglagsforståelse innen fagfeltet visuelle kunstfag. Jeg har gått inn i ... -
Duodji i Kunst og håndverk: En kvalitativ undersøkelse av vektleggingen av det samiske i undervisningen.
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlingen fikk sitt opphav gjennom en kronikk skrevet av førsteamanuensis i urfolksstudier Torjer A. Olsen. Overskriften «Samane er blitt ‘dei andre’ i ein norsk samanheng. Skulen har gjort sitt for at ... -
- Er dette arkitektur? : Om elevar på mellomtrinnet sin måte å utrykkje eigenskapar i arkitekturen i møte med nære bygde omgivnadar
(Master thesis, 2013)I 2006 fekk arkitektur plass som eit eige hovudområde i dei norske læreplanane. Undervisning og medvitsgjering av dette emnet kan fremje både brukarmedverknad og interessa for gode omgivnader. Både arkitekturteorien og ... -
Maleri – Relevans og verdsettelse av maleri i utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur i den videregående skole
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen ser på i hvilken grad det undervises i maleri, og eventuelt hvordan og hvorfor det gjøres, i det studieforbedrende utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur (KDA) i den videregående skole. ... -
Om deling av Kunst og håndverk - med fokus på kjønn og fagets egenart: En kritisk analyse fra debatten om deling av Kunst og håndverk, 2016-2017
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere en faglig motsetning i argumentasjonen mot deling av faget Kunst og håndverk på ungdomsskolen i 2016/2017. Med kritisk realisme som vitenskapelig ståsted, og kritisk ... -
Relasjoner mellom menneske og ting - materialitet og forbruk i et designdidaktisk perspektiv
(Master thesis, 2017)I denne masteravhandlingen står menneskers relasjoner til ting i fokus. Ulike sider ved materiell kultur og perspektiver fra designforskning vil presenteres. Avhandlingen har et fagdidaktisk formål, rettet mot undervisning ... -
Samtidskunst i den videregående skolen: En kvalitativ undersøkelse av tre læreres undervisningspraksis i Kunst, design og arkitektur
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne avhandlingen er en påstand fra førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge Åsta Rimstad, om at det dominerer en håndverkstradisjon i de praktisk-estetiske fagene og at samtidskunsten fortsatt ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Undergrunnstegneserier i skolen : didaktikk og kritisk tenkning gjennom tegneseriemediet
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg tegneseriemediets posisjon i skoleverket, og undergrunnstegneseriens didaktiske potensial. I den senere tid har det blitt gjort flere grep for å styrke bruk av tegneserier i skolen, og den ... -
Utforskende prosesser i trearbeid: Læreres refleksjoner og utfordringer i grunnskolen
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Det har de siste årene gått en diskusjon i aviser og tidsskrifter som har drøftet trearbeid og håndverkets plass i skolen og samfunnet. Diskusjonen viser at det er en utvikling i samfunnet som ikke verdsetter håndverkere ...