Blar i TKD - Master i Estetiske fag på emneord "Læreplaner"
Viser treff 1-8 av 8
-
Arkitektur og ideologiske spor: I Vitruvius´ klassiske verk og KDA-læreplaner
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne fagdidaktiske masteravhandlingen har en teoretisk tilnærming og fokus på fagområdet arkitektur. Undersøkelsen tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan læreplanene i Kunst, design og arkitektur (KDA) ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Lærer, jeg er ferdig! Faglæreres tanker og praksis rundt elevers motivasjon og mening ved vurdering for læring i skolefaget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg Kunst og håndverkslæreres underveisvurdering og hvordan de ivaretar en elevers skapergnist i det de veileder. Jeg har gjort en casestudie av tre lærere og kartlagt deres posisjoneringer og ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Rammefaktorer og handlingsrom: En kritisk diskursanalyse av diskusjonene i fagmiljøet og stortingspolitikken rundt rammefaktorene for kunst og håndverk i grunnskolen.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere diskusjonene i fagmiljøet i kunst og håndverk og stortingspolitikken omkring rammefaktorer i grunnskolefaget kunst og håndverk. Utgangspunktet for temaet er fagfornyelsens ... -
Språklege formuleringar og perspektiv på kunst: Ein kritisk diskursanalyse av læreplanar i den vidaregåande skulen mellom 1976 og 2016 med utgangspunkt i programfaget Kunst og visuelle verkemiddel
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne avhandlinga undersøkast læreplanar for den vidaregåande skulen i perioden 1976-2016. Gjennom perioden har ulike idéar og strømningar påverka det kunstfaglege innhaldet i læreplanane i fagfeltet. Med kritisk realisme ... -
Tegning for grunnskolen: Analyser av vektlegging og verdsettelse av tegning i tre læreplaner (1939 – 1997)
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen står ulike vektlegginger og verdsettelser av tegning i fokus. Som grunnlag for avhandlingens undersøkelse har følgende forskningsspørsmål blitt stilt: Hva vektlegges og verdsettes innen tegning ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ...