Browsing HV - Master i Rehabilitering og habilitering by Subject "Barn"
Now showing items 1-7 of 7
-
Barn med cerebral parese og deltagelse i hverdagsaktiviteter - med oppmerksomheten rettet mot aktiviteter som krever bruk av hender. En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2014)Background and Purpose: This is a qualitative study about children with cerebral palsy (CP) and their participation in everyday activities, with attention directed specifically against everyday activities that require the ... -
Foreldres erfaringer med å delta i et tverrfaglig helseopplegg for behandling av deres overvektige barn : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Omfanget av overvekt og fedme øker så sterkt at Verdens helseorganisasjon (WHO) omtaler det som en global epidemi. Overvekt og fedme øker sterkt i de fleste aldersgrupper også i den norske befolkningen. Andelen ... -
Førskolebarns deltakelse i hverdagslivet : en utprøving av kartleggingsinstrumentet Assessment of Preschool Children’s Participation
(Master thesis, 2011)Bakgrunn og hensikt: Deltakelse som et helserelatert begrep kan knyttes til Verdens helseorganisasjons klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) hvor deltakelse definert som å ”engasjere seg i ulike ... -
”Jeg kan følge med og kanskje lære meg det” - En kvalitativ studie med fokus på opplevelser av deltakelse og mestring i faget kroppsøving hos barn med funksjonsnedsettelser.
(Master thesis, 2013)Bakgrunnen for denne studien er politiske føringer om viktigheten av å drive med fysisk aktivitet, og deltakelse i samfunnet for øvrig. Forskning peker i retning av at barn med funksjonsnedsettelser er vanskeligstilte i ... -
Kartlegging av spedbarns hverdagsaktiviteter og foreldrenes stellerutiner : et kvantitativt pilotprosjekt på fullbårne og premature barn
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Premature barn har større risiko for forsinket motorisk utvikling enn barn født til termin, noe som kan skyldes foreldrenes overbeskyttelse gjennom hverdagsaktiviteter. For å forbedre foreldreveiledningen i ... -
Koordinatorrollen – det muliges kunst? En kvalitativ studie om erfaringer med å være koordinator for barn og unge med behov for langvarige, sammensatte og tverrfaglige tjenester
(MAREH;2020, Master thesis, 2020)Retten til individuell plan og koordinator er nesten 20 år gammel. Forskning viser at brukere løfter frem koordinatoren som avgjørende, og fremhever hvor viktig koordinatorfunksjonen er for dem. Det er derimot lite forskning ... -
På lag med barnet: En kvalitativ studie av fysioterapeuters erfaringer med standardiserte motoriske tester
(MAREH;2018, Master thesis, 2018)Bakgrunn og hensikt: Som del av implementering av kunnskapsbasert praksis innenfor habiliteringsfeltet er det økende krav om bruk av standardiserte verktøy i arbeidet med å kartlegge barns funksjon og for å kunne dokumentere ...