Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på forfatter "Grung, Rolf Magnus"
-
Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»: Avhørers respons på barnets bruk av grunnregelresponser i tilrettelagte avhør av førskolebarn.
Kirubananthan, Sakana (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Grunnregler er til for å formidle kommunikative forventninger til barnet. Det skal bidra til at barn blir mer informative og bidra til å redusere press ovenfor barna til å svare spørsmål (Earhart et al, 2014). De vanligste ... -
Presentasjon av grunnregler i tilrettelagte avhør av førskolebarn: Avhørers respons på barnas bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»
Haukeland, Sarah Mathilde (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Denne studien er inspirert av resultatene til Earhart et al. (2014) hvor de fant at avhørere ikke aksepterte «jeg vet ikke» responser fra barn i 30% av tilfellene og stilte ledende spørsmål i etterkant. I etterkant av ... -
Presentation of the ground rules "I Don't Know" and "I Don't Remember": Interviewers non-acceptance of preschoolers' ground rule responses in forensic interviews
Skoric, Amra Arifagic (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Ground rules in facilitated forensic interviews are utilized to help preschoolers become more informative and less vulnerable to leading questions. Non-acceptance of their “I don’t know” and “I don’t remember” ground rule ...