• Avvik fra forventet progresjon i læretiden 

      Haldorsen, Even Harry (MAYP;2019, Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven handler om et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i forbindelse med min jobb som rådgiver ved utdanningsavdelingen i fylkeskommunen, i perioden 2017-2019. Hovedmodellen i norsk yrkesfagutdannelse ...
    • Generalist eller spesialist? Hvordan faglige normer praktiseres i CNC-maskineringsfaget 

      Utkilen, Frode (MAYP; 2020, Master thesis, 2020)
      Bakgrunnen for denne studien er at jeg i mitt arbeid i industrien, som fagansvarlig og som yrkesfaglærer har sett at kompetansemålene i læreplanen for CNC-maskineringsfaget kan føre til en usikkerhet om hvilket innhold ...
    • Ja takk begge deler - ikke enten eller. En oppgave om fagutdanning og yrkesidentitet 

      Hestsveen, Unni (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Det er et økende behov for fagarbeidere i helse- og oppvekstsektoren i samfunnet men det er relativt få elever som velger å fullføre en påbegynt fagutdanning innen Helse- og oppvekstfaget. Hvilket forhold er det mellom hva ...
    • Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet 

      Djupvik, Tage (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ...
    • Lærlingordningen i offentlig sektor, og rekruttering av lærlinger til helsearbeiderfaget 

      Stensrud, Gro-Hege (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Rapporten dokumenterer undersøkelser knyttet til behovet for rekruttering av helsefagarbeidere, og inntak av lærlinger i offentlig sektor. Masterprosjektet er basert på analyser av data fra en spørreundersøkelse, to ...
    • Møbelsnekkerfaget og egenart: Faget i utdanningsstrukturen. 

      Farmen, Rolf Thomas (MAYP;2020, Master thesis, 2020)
      Møbelsnekkerfaget er et tradisjonelt håndverksfag som leverer unika møbler og innredning til et selektivt marked, og samtidig kulturbærer for immateriell kunnskap, på flere nivåer. Med sin tradisjonelle håndverksform er ...
    • Oppfølging av lærlinger 

      Thorsen, Lasse (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Dette forskningsprosjektet dokumenterer hvordan et utvalg tømrerlærlinger opplever oppfølgingen i bedrift. Prosjektet inneholder opplevelser og uttalelser fra hverdagen til tømrerlærlingene. Jeg ønsket på forhånd av dette ...
    • Opplæring i bedrift: Hvordan har lærlinger i Barne- og ungdomsarbeiderfag erfart den yrkespedagogiske opplæringen i læretida? 

      Sørensen, Eva (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Denne rapporten dokumenterer hvordan opplæring av lærlinger har foregått ved videregående skoles Lærebedrift. Navnet er gitt for å anonymisere skolen og arbeidsplassen. Problemstillingen er: Hvordan har lærlinger i Barne- ...
    • Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag 

      Mugaas, Marie (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ...
    • Teori og praksis hånd i hånd i helsearbeiderfaget 

      Longo, Tone Rita (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført på to sykehjem i Oslo i perioden 2010 – 2011. Prosjektets problemstilling: Hva kan veileder bidra med for å hjelpe lærlingen å koble teori og ...
    • Tømrerlærlinger og yrkesstolthet 

      Lethigangas, Helge (MAYP;2018, Master thesis, 2018)
      Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ...
    • Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag 

      Brännström, Martta (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ...
    • Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag 

      Enger, June Kristin Melby (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ...