Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Læring"
Viser treff 1-20 av 29
-
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
Dans - i samspill med omgivelsene: Et aksjonsforskningsprosjekt om didaktisk tilrettelegging av undervisningspraksis i scenisk dans
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan legge til rette for bevisstgjøring av observasjon, og demokratiske prosesser i sceniske dansefag i videregående opplæring. Vi har undersøkt hvordan elevene bruker observasjon ... -
Det ble ufarlig å tegne et hus : hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?
(Master thesis, 2009)Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Jeg er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse ... -
Developing my practical ability in facilitating learning while instructors of NPAYVTC in learning groups as a facilitator
(Master thesis, 2010)The theme of the study is developing a deeper understanding about learning and how to facilitate learning processes of my students, through experiential learning. This theme led me to the problem statement that guided the ... -
Digitale verktøy og læringsopplevelse
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Samfunnet er i rask endring, fag og yrker som har vært viktige tidligere tar nye veier, noen blir borte, andre utvikler seg og tar ny form for å dekke nye behov. Skolen skal gi den oppvoksende slekt det den trenger for å ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
En aksjonsforskningsstudie om trafikklæreres samarbeid om utvikling av læreplanforståelse - om å reflektere rundt praksis og fylle på i sin praksisryggsekk
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan åtte trafikklærere har samarbeidet for å utvikle sin læreplanforståelse. Etter ti år med nye læreplaner i trafikkopplæringen er det utarbeidet en del rapporter og ... -
Et internasjonaliseringsprosjekt i yrkesopplæringen: Internasjonalisering og elevers læring.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med undersøkelsene i denne rapporten har vært å se nærmere på hvilke erfaring frisørelever på Vg2 og lærere ved Romsdal videregående skole (Rvgs) skoleåret 2016/2017 har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjektet. ... -
Fra monolog til dialog: Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med guidene på Freia
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt på min arbeidsplass Freialand med mål om å skape en tettere dialog. Problemstillingen er ”Hvordan kan vi forbedre kvaliteten på guidingen gjennom en tettere dialog?” Jeg ... -
Fra YFF som læringsarena til relevant yrkesutdanning
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Med innføring av Kunnskapsløftet 2006, ble faget Prosjekt til fordypning PTF, nå yrkesfaglig fordypning lansert i videregående opplæring. En viktig grunn for å innføre faget var å gi elevene mulighet til å prøve ut og å ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
Hvilke konsekvenser kan målstyring og standardisering ha for yrkesutøvelse og læring?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett på sammenhengen mellom målstyring og standardisering, og yrkesutøvelse og læring. Utgangspunktet har vært en fornemmelse av noen uheldige konsekvenser, men som det har vært krevende å ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Hvordan egner blogg seg som lærings- og dokumentasjonsverktøy i helse og oppvekstfag i den videregående skole?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten forteller om hvordan blogg egner seg som undervisningsverktøy i helse og oppvekstfag. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg har savnet et verktøy som elevene kan bruke til læring og dokumentering ... -
Hvordan kan prosjektarbeid bidra til å utvikle fagskolestudentenes nøkkelkompetanse ved bruk av 4MAT?
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagskolen skal tilby en utdanning som er relevant for yrkesfeltet. Jeg underviser ved en fagskole og ser behovet for etablere tettere forbindelser mellom de ulike delene av utdanningen. Dette prosjektet har bakgrunn i ... -
Høyspenning med elbil i opplæring: Yrkesfaglærerens utfordring i skole og mot bransje. En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Innledning-Hvorfor elbil som objekt i skole- Det faktum at elbilbestanden i Norge har vokst mye de siste ti årene kan påvirke yrkesfaglærerne og videregående skoler, siden det bilbransjen ønsker er arbeidskraft som har ... -
Improving the process of teaching and learning through learning groups
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The purpose of this study was to find means of Working with students of Kyambogo University to improve the teaching and learning process through learning groups. The researcher seeks to tackle the problem of unemployment ... -
Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
(Master thesis, 2010)Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole ... -
Leseferdigheter - utvikling og vurdering
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Det har i den senere tid vært et økende fokus på vurdering i norsk skole. Vurdering for læring og tilpasset opplæring er nasjonale føringer man som skoleeier og lærer forplikter å forholde seg til. Mitt prosjekt tar for ... -
Læring for livet- vurdering og veiledning i trafikkopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)”Hvordan kan vurdering i praksis brukes systematisk slik at det bidrar til å heve elevens prestasjon og læringsutbytte?” Bakgrunn for utviklingsprosjektet var elevenes behov for utvikling av underveisvurdering i praksis ...