• Digitale verktøy og læringsopplevelse 

      Ottesen, Anne Mari Walbækken (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Samfunnet er i rask endring, fag og yrker som har vært viktige tidligere tar nye veier, noen blir borte, andre utvikler seg og tar ny form for å dekke nye behov. Skolen skal gi den oppvoksende slekt det den trenger for å ...
    • Elevers syn på faget utdanningsvalg 

      Tyskerud, Anne-Mette (MAYP;2015, Master thesis, 2015)
      Vi er i en tid der det stort behov for personer med yrkeskompetanse i Norge, og det er derfor viktig å rekruttere elever til yrkesfaglige utdanningsprogram. Som faglærer på et yrkesfaglig utdanningsprogram, ønsket jeg å ...
    • Hva skaper stress for elever på videregående skole? 

      Magnussen, Kaija-Liisa (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Interessen min for elevenes mestring har vært viktig for meg som lærer. På skolen er læring og utvikling det sentrale dersom elever skal kunne oppleve selvrealisering og oppnå personlig utvikling. Selvrealisering innebærer ...
    • Hvilke konsekvenser kan målstyring og standardisering ha for yrkesutøvelse og læring? 

      Fridheim, Nils Ronny (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      I denne masteroppgaven har jeg sett på sammenhengen mellom målstyring og standardisering, og yrkesutøvelse og læring. Utgangspunktet har vært en fornemmelse av noen uheldige konsekvenser, men som det har vært krevende å ...
    • Hvordan egner blogg seg som lærings- og dokumentasjonsverktøy i helse og oppvekstfag i den videregående skole? 

      Føli, Gro (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Denne rapporten forteller om hvordan blogg egner seg som undervisningsverktøy i helse og oppvekstfag. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg har savnet et verktøy som elevene kan bruke til læring og dokumentering ...
    • Internasjonalisering som en del av utdanninga på yrkesfag 

      Sørbråten, Lene (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Målet med denne undersøkelsen har vært å se nærmere på og konkretisere, de erfaringene som både elever og lærere har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjekt innen yrkesfag ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande ...
    • Menneskeartens evolverte forutsetninger for læring 

      Ryan, Inge (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Oppgavens problemstilling dreier seg om og på hvilken måte og i hvor stor grad evolusjonen og våre medfødte egenskaper har betydning for menneskenes forutsetninger og evne til læring. Oppvekst, oppdragelse, læring og ...
    • Oppfølging av lærlinger 

      Thorsen, Lasse (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Dette forskningsprosjektet dokumenterer hvordan et utvalg tømrerlærlinger opplever oppfølgingen i bedrift. Prosjektet inneholder opplevelser og uttalelser fra hverdagen til tømrerlærlingene. Jeg ønsket på forhånd av dette ...
    • Personalutvikling ved bruk av interne ressurser. Hvordan intern opplæring kan integreres i arbeidsdagen i en hotellavdeling slik at det gjennom læring skapes en kontinuerlig serviceutvikling 

      Menkerud, Anita (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Målet med denne masteroppgaven er å utforme en skisse som hoteller kan bruke ved ønske om å implementere interne opplæringstiltak i de ansattes arbeidshverdag for å forsterke utviklingen av bedriftens service. Det har vært ...
    • Relevant bruk av PC i undervisningen på yrkesfag. En case-studie fra teknikk og industriell produksjon 

      Paulsen, Trine Merethe (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Tema for denne masteroppgaven er å vise et eksempel på hvordan teknologien kan brukes for å legge til rette for læring. Problemstillingen for undersøkelsen er Hvordan kan teknologi brukes for å legge til rette for læring ...
    • Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever 

      Melbye, Bente (MAYP;2018, Master thesis, 2018)
      Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ...
    • Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2 

      Kittelsrud, Tove (MAYP;2018, Master thesis, 2018)
      Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ...
    • Samarbeid hjem - skole 

      Hammervold, Peter (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ...
    • Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag 

      Brännström, Martta (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ...
    • Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve 

      Kristoffersen, Anders (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ...
    • Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag 

      Enger, June Kristin Melby (MAYP;2016, Master thesis, 2016)
      Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ...