Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 290
-
Working with Farmers in Upper Nile State, South Sudan for farmers to adopt Multi-cropping practice in Nakdiar and Doleep Payams
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Thesis is presenting an action research carried out and conducted in the Republic of South Sudan in 2011. It tried to interrogate and investigate mono-cropping practices by farmers in South Sudan and Upper Nile ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Personalutvikling ved bruk av interne ressurser. Hvordan intern opplæring kan integreres i arbeidsdagen i en hotellavdeling slik at det gjennom læring skapes en kontinuerlig serviceutvikling
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Målet med denne masteroppgaven er å utforme en skisse som hoteller kan bruke ved ønske om å implementere interne opplæringstiltak i de ansattes arbeidshverdag for å forsterke utviklingen av bedriftens service. Det har vært ... -
Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ... -
Rompa heeer: tømmerfløting et utdødd yrke
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Oppgaven Rompa heeer er en studie om hvilke arbeidsoppgaver tømmerfløtingen bestod av, og hvordan fløterne lærte yrke i Nordmarksvasdraget i Oslomarka, og i Trysil-Klarälven med tverrelver i Hedemark. Rompa heeer er ... -
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Læringsglede i bygg og anleggsfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
Improving my facilitating skills in clothing and textiles through use of learner centred approaches: an action research project carried out at the Department of Human Nutrition and Home Economics of Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)My thesis document is a report of an Action Research Project carried at Kyambogo University aimed at improving my practical ability in facilitating Student Centred Learning in the Learning of Clothing and Textiles in which ... -
Yrkesretting av matematikkundervisningen
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Studien er en undersøkelse om yrkesretting av matematikkundervisningen i fellesfaget matematikk på yrkesfaglig studieprogram. Undersøkelsen ble foretatt som en spørreundersøkelse blant programfaglærere som går på ... -
Hvordan gjennomføre en relevant opplæring i Vg1- Elektro?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Masteroppgaven dreier seg om gjennomføring av en relevant opplæring i Vg1-Elektro.Vi har i tre tidligere oppgaver skrevet om gjennomføringen av Prosjekt til fordypning. Feltet er i dette aksjonsforskningsprosjektet utvidet ... -
Menneskeartens evolverte forutsetninger for læring
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Oppgavens problemstilling dreier seg om og på hvilken måte og i hvor stor grad evolusjonen og våre medfødte egenskaper har betydning for menneskenes forutsetninger og evne til læring. Oppvekst, oppdragelse, læring og ... -
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Improving my practice as a facilitator of learning while using learner-centred approaches to teaching and learning: an action research project carried at the section of Technological studies, Department of Civil and Building Engineering, Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This thesis is a documentation of a study I carried out in attempt to improve my practice as a teacher through use of learner centred approaches learning focusing on Experiential and Cooperative learning while working with ... -
Teori og praksis hånd i hånd i helsearbeiderfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført på to sykehjem i Oslo i perioden 2010 – 2011. Prosjektets problemstilling: Hva kan veileder bidra med for å hjelpe lærlingen å koble teori og ... -
Relevant bruk av PC i undervisningen på yrkesfag. En case-studie fra teknikk og industriell produksjon
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er å vise et eksempel på hvordan teknologien kan brukes for å legge til rette for læring. Problemstillingen for undersøkelsen er Hvordan kan teknologi brukes for å legge til rette for læring ... -
Læring av fagbegrep
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten omhandler læring av begreper og hvordan lærer kan legge til rette for slik læring i kost- og ernæringsfaget. Det rapporteres fra mindre undersøkelser for å gi elever erfaring i bruk av tankekart og læringsstrategier. ... -
Unge voksne - utdanning, gjennomføring og karriere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten ”Unge voksne – utdanning, gjennomføring og karriere” er bygget på undersøkelser gjort på elever som startet ved en videregående samme år som innføringen av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen er gjort i juni 2011, fem ... -
Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ...