LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 160
-
English Pronunciation in Lingua Franca Communication: A Study of Norwegian Teachers’ Beliefs
(Master thesis, 2023)As English has become a global lingua franca, the way the language is used has changed. Technology, business, travel, and social media means most people are exposed to English, and today most people in Norway can speak ... -
Representation That Matters: A Queer and Intersectional Analysis of Three Young Adult Novels
(Master thesis, 2023)Even in a relatively safe country such as Norway, queer youth are vulnerable. According to the curriculum, schools should be safe and inclusive spaces which promote curiosity around sexual orientation. Nevertheless, “gay” ... -
Filmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonstekster
(Master thesis, 2023)I dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg ... -
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
(Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
LHBTIQ+ i norskfagets lærebøker En undersøkelse av kjønns- og seksualitetsmangfold i norskbøkenes litteraturutvalg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan LHBTIQ+ blir representert i det skjønnlitterære utvalget i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Jeg har fokusert på hvordan LHBTIQ+ blir inkludert og fremstilt i tekstkorpuset, i tillegg ... -
Strategies to support reluctant speakers
(Master thesis, 2023)This thesis is centered on reluctant speakers in the EFL classroom and aims to investigate which strategies Norwegian English teachers use to increase oral activity for these pupils. To research this, a qualitative research ... -
Skolemotstand blant jenter med høy sosioøkonomisk bakgrunn: En kvalitativ studie av tre jenters opplevelse av skolemotstand
(Master thesis, 2023)Stor del av tidligere forskning på elevers skolemotstand har hatt et samfunnsperspektiv, hvor klassebakgrunn, kjønn og etnisitet er viktige årsaker bak elevers skolemotstand. Formålet med denne studien er å undersøke ... -
Erfaringer og utfordringer med vurdering i KRLE-faget i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ungdomsskolelærere praktiserer vurdering, hvilke utfordringer de møter og hvilken konsekvens innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, ofte omtalt som fagfornyelsen, ... -
Hvordan blir matematikkundervisningen tilpasset ukrainske flyktninger i norske skoler?
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hvordan matematikkundervisningen i norske skoler blir tilpasset ukrainske flyktninger, ettersom Norge har tatt imot mange barn fra denne gruppen etter krigsopptrappingen i Ukraina, ... -
Syng, snakk og lær! Ein kvalitativ studie av song som utgangspunkt for matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga «Korleis kan song vere utgangspunkt for matematiske samtalar på mellom- og ungdomssteget?». Problemstillinga er operasjonalisert til dei følgande ... -
En systematisk litteraturstudie av forskning på digitale spill for språklæring i engelsk
(Master thesis, 2023)Hensikt: Å få innsikt og identifisere kunnskapshull i det som kommer frem i aktuell forskning på digitale spill for språklæring i engelsk, og eventuelt identifisere om det tar samarbeidslæring eller digitalt støttet ... -
Taking multilingualism into account when teaching English: teachers’ perspectives
(Master thesis, 2023)In recent years, the significance of multilingualism has increased in teacher education and classroom instructions in Norwegian schools. Being multilingual can be defined as knowing, speaking or being exposed to more than ... -
Dans i Kroppsøving. En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sine tanker og erfaringer om dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å studere kroppsøvingslærere i ungdomsskolen sine tanker og erfaringer med dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for dette er min egen interesse for dans, samt den ... -
Estetisk lesing av skjønnlitteratur som potensiell inngang til utvikling: En undersøkelse av hvordan estetisk lesing av Barsakh (2009) kan bidra til å utvikle ungdomsskoleelevers narrative forestillingsevne og mentaliseringsevne
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ligger fokuset på skjønnlitteratur, og hvordan estetisk lesing av Simon Strangers Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria (2009), med fokus på karakterens følelser, kan bidra til utvikling av ... -
Exploring Five Teachers’ Perceptions of Using Picturebooks in Norwegian Lower-Secondary EFL Classrooms: A Qualitative Study
(Master thesis, 2023)This thesis aims to gain further insight into five Norwegian teachers’ perspectives on the use of picturebooks in lower-secondary EFL classrooms. Through qualitative semi-structured interviews of five teachers who work, ... -
Hvilken rolle algoritmisk tekning har i utforskende arbeid i et PRIMM-basert naturfagsopplegg
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er å få innsikt i programmering og tenkemåtene som følger med denne ferdigheten i skolen. Jeg ønsket videre å se på det økende fokuset på utforskende arbeid og undring som blir fremhevet i ... -
«Det finnes et lys i alt som lever» : En skjønnlitterær analyse av identitet i boken De som ikke finnes (2014)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan boken De som ikke finnes (2014) skrevet av Simon Stranger, kan åpne opp for refleksjon rundt egen identitet i møte mellom tekst og leser, ved bruk av den litterære samtalen i ... -
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ... -
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i norske skoler
(Master thesis, 2023)Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme står øverst på den politiske agendaen, og de politiske retningslinjene plasserer lærerne i frontlinjen. Den politiske ansvarliggjøringen av skolen har møtt mye kritikk, ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ...