Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på emneord "LK20"
Viser treff 1-5 av 5
-
Handlingsrom for tegning i LK20
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsoppgaven er lærerens handlingsrom for tegning i kunst- og håndverksundervisningen i møte med den nye læreplanen LK20. I 2022 har læreren stor autonomi, og har selv ansvar for å tolke store ... -
Kritisk tenking i norskfaget - Eit utval lærarar sine opplevingar av moglegheiter og utfordringar
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker kva eit utval norsklærarar på ungdomsskulen legg i omgrepet kritisk tenking, og kva moglegheiter og utfordringar dei opplever i møte med dette oppdraget. Gjennom ein kvalitativ intervjustudie ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
(Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ...