Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 101-120 av 160
-
Åpne oppgaver i matematikk på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av elevers tilnærming til åpne oppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Den tradisjonelle matematikkundervisningen er fortsatt svært lærebokstyrt, og innebærer at elevene arbeider med lukkede oppgaver som i all hovedsak krever instrumentell forståelse. Etter den nye læreplanen tredde i kraft, ... -
Legitimering av skjønnlitteraturen i norskfaget - En systematisk litteraturgjennomgang om valg av tekster og skjønnlitteraturens plass i norskfaget etter innføringen av LK06
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur i norskfaget. Problemstillingen min er: Hvordan blir valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur legitimert i norskfaget i ... -
Utforskende arbeid gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS), i samarbeid med OsloMet og HVL. I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en enkeltcasestudie på 8.trinn hvor jeg ... -
En kartlegging av elevers hoderegningsstrategier i divisjon på femte og tiende trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hoderegning av divisjon. Selv om man i dagens samfunn har kalkulator og andre digitale verktøy som hjelper oss med både enkle og mer avanserte regnestykker, er hoderegning fremdeles en viktig ... -
Kontroversielle temaer i undervisningen - Å undervise i kontroversielle spørsmål i religionsundervisningen
(Master thesis, 2023)I dannelsen av demokratiske borgere i det multireligiøse- og kulturelle samfunnet, har KRLE faget en markant betydning for hvordan elevene skal forstå seg selv og andre. Elevene skal utvikle sentrale verdier og ferdigheter ... -
Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres forståelse av utforskende undervisning
(Master thesis, 2023)Høsten 2020 ble nytt læreplanverk innført som et resultat av regjeringens krav om nye læreplaner gjennom Stortingsmelding 28 (Meld. St. 28 (2015–2016)). Kravet baserte seg på Ludvigsensutvalget (NOU 2015:8, 2015) sin ... -
Lesing mellom linjene: En undersøkelse av hvordan lærebøker i norskfaget legger til rette for fiksjonsforståelse og tolkningskompetanse gjennom utforming av oppgaver knyttet til novelletekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker på ungdomsskolen fra tre ulike forlag. Formålet er å undersøke hvorvidt oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster kan bidra til å fremme fiksjonsforståelse ... -
Svøm Tromsø: Et samarbeid mellom kroppsøvingslærere og svømmeinstruktører
(Master thesis, 2023)I 2017 lanserte regjeringen «Svømmepakken», bestående av seks tiltak for å bedre svømmeopplæringen i grunnskolen. Et av de seks tiltakene var å gi støtte til samarbeid mellom skoler/kommuner og frivillige organisasjoner ... -
Ownership in Oral English
(Master thesis, 2023)This study investigates the attitudes towards oral English proficiency among students in Norway. Specifically, the study explores how students conceive of desirable oral English proficiency, and whether such conceptions ... -
"Det ga meg mer innlevelse" - appen "Trall" og gitar i sangundervisning - et kvalitativt aksjonsforskningsstudie med gruppeintervju av elever
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er at sang har blitt en nedprioritert aktivitet i skolen, fordi den ikke lenger er nevnt i Overordnet del av læreplanen. Det viser seg at sang er viktig for mange mennesker og bidrar til å ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
LK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier ... -
Syng, snakk og lær! Ein kvalitativ studie av song som utgangspunkt for matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga «Korleis kan song vere utgangspunkt for matematiske samtalar på mellom- og ungdomssteget?». Problemstillinga er operasjonalisert til dei følgande ... -
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
(Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
En systematisk litteraturstudie av forskning på digitale spill for språklæring i engelsk
(Master thesis, 2023)Hensikt: Å få innsikt og identifisere kunnskapshull i det som kommer frem i aktuell forskning på digitale spill for språklæring i engelsk, og eventuelt identifisere om det tar samarbeidslæring eller digitalt støttet ... -
Taking multilingualism into account when teaching English: teachers’ perspectives
(Master thesis, 2023)In recent years, the significance of multilingualism has increased in teacher education and classroom instructions in Norwegian schools. Being multilingual can be defined as knowing, speaking or being exposed to more than ... -
Dans i Kroppsøving. En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sine tanker og erfaringer om dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å studere kroppsøvingslærere i ungdomsskolen sine tanker og erfaringer med dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for dette er min egen interesse for dans, samt den ... -
Estetisk lesing av skjønnlitteratur som potensiell inngang til utvikling: En undersøkelse av hvordan estetisk lesing av Barsakh (2009) kan bidra til å utvikle ungdomsskoleelevers narrative forestillingsevne og mentaliseringsevne
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ligger fokuset på skjønnlitteratur, og hvordan estetisk lesing av Simon Strangers Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria (2009), med fokus på karakterens følelser, kan bidra til utvikling av ... -
LHBTIQ+ i norskfagets lærebøker En undersøkelse av kjønns- og seksualitetsmangfold i norskbøkenes litteraturutvalg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan LHBTIQ+ blir representert i det skjønnlitterære utvalget i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Jeg har fokusert på hvordan LHBTIQ+ blir inkludert og fremstilt i tekstkorpuset, i tillegg ... -
Strategies to support reluctant speakers
(Master thesis, 2023)This thesis is centered on reluctant speakers in the EFL classroom and aims to investigate which strategies Norwegian English teachers use to increase oral activity for these pupils. To research this, a qualitative research ...