Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på tittel
Viser treff 100-119 av 160
-
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ... -
«Men det er jeg, og ikke plagget, som står for undervisningen» - en oppgave om muslimske læreres undervisning om kontroversielle temaer i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette lys på undervisningen av tre muslimske lærere om kontroversielle tema i KRLE-faget. Blant de kontroversielle tema oppgaven tar for seg er karikaturtegningene, brenningen ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Motivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: ... -
Mulighetene bak praktisering av uteskole for elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke egenskaper og kvaliteter uteskole kan tilføre for elever med utfordrende atferd. Følgende problemstillingen ble formulert for denne oppgaven: «Hvilke muligheter opplever ... -
Muligheter i friluftsliv
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i viktigheten av inkludering i skolen. I den norske skoles overordnet del av læreplanen presiseres det at et grunnleggende prinsipp er at skolen skal utvikle et ... -
Muntlige ferdigheter i norskfaget: En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med utvikling av elevers muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi undersøkt læreres refleksjoner rundt arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg norsklærere på ungdomstrinnet rundt sin egen ... -
Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ... -
Musikken bidrag i læringsprosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg problemstillinga: Kva er ungdomselevar si oppleving av musikkens påverknad på fokus og konsentrasjon, i ein individuell elevaktivitet? I tillegg skal eg undersøke om det er ein samanheng ... -
Musikkteknologi og kreativitet - En analytisk og teoretisk drøftelse av muligheter for skapende arbeid med to digitale verktøy
(Master thesis, 2023)Komponering ved hjelp av digitale verktøy har blitt vanlig både i utdanning og i det profesjonelle musikkliv. Dette er en teoretisk oppgave som undersøker hvilke muligheter som tilbys av Logic Pro og Chrome Music Lab til ... -
Nabospråk i norskfaget: en kartlegging av norsklærebøker og lærererfaringer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan emnet nabospråk blir behandlet i dagens norskfag og skole. Det har blitt undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av fire norsklærebøker for ungdomstrinnet, ... -
Naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan legge til rette for naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning. Med utgangspunkt i denne hensikten belyser vi gjennom studiens forskningsspørsmål hvordan ... -
Norwegian EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak: A qualitative interview study
(Master thesis, 2023)This thesis aims to uncover Norwegian lower-secondary EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak. Through qualitative inquiry in the form of semi-structured interviews, ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ... -
Oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse - En utforskning av sammenhengen mellom kroppsøvingslæreres habitus og oppfatninger om vurdering av elevenes friluftlivskompetanse
(Master thesis, 2023)Prosjektet har hatt som formål å belyse kroppsøvingslæreres oppfatninger om vurdering av friluftlivskompetanse, og hvordan dette påvirkes av deres helhetlige bakgrunn, omtalt som habitus av Bourdieu. For å undersøke tema ... -
Ownership in Oral English
(Master thesis, 2023)This study investigates the attitudes towards oral English proficiency among students in Norway. Specifically, the study explores how students conceive of desirable oral English proficiency, and whether such conceptions ... -
Påvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning ... -
Profesjonsfelleskap: Lærerstudenters utvikling av digital kompetanse i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på utvikling og deling av digital kompetanse i felleskap under praksisperioden til lærerstudenter. Oppgaven tar utgangspunkt i to områder fra rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse; samhandlings- ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ...