Blar i LUI - Masteroppgaver på forfatter "Smestad, Bjørn"
-
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
Løken, Marie Vellesen (Master thesis, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
Tallaksen, Synne Marie Hegna (Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
Fysisk aktivitet som tiltak for hevede matematikkprestasjoner – en systematisk oversiktsartikkel
Joberg, Astrid Helene Brenna (Master thesis, 2022)Forskning viser at fysisk aktivitet har mange fordeler for individet, som senkede stressnivåer og økt trivsel. Forskning peker også på at dette kan bedre akademiske prestasjoner, og det foreligger en hypotese om at effektene ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
Fjelltvedt, Wenche Elisabeth (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
Læreres erfaringer med fysisk aktiv læring i matematikk
Tvinde, Julie Schrøder; Koren, Katrine Margrete Seem (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at vi på sikt kan bruke dette i vår egen undervisning som fremtidige lærere. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: ... -
Matematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensninger
Kjernsli, Julie Martinsen (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
Enger, Vanja (Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ...