Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 641-660 av 1242
-
Kritisk tenkning innenfor bærekraftig utvikling i samfunnsfag – En lærebokanalyse
(Master thesis, 2022)Denne studien søker å undersøke på hvilke måter lærebøker i samfunnsfag kan tilrettelegge for kritisk tenkning innenfor temaet bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av tre ulike ... -
Kritisk tenkning og diskurser om globale sør og nord i lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Oppgaven utforsker hvilke diskurser som er fremtredende i lærebøker på ungdomstrinnet, i deres behandling av nord-sør-skillet i global kontekst, samt hvilke verdensbilder dette kan bidra til å skape. Videre utforskes hvilke ... -
Kropp i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Formålet med dette prosjektet er å belyse, diskutere og muligens avdekke ny kunnskap om informantenes plannlegging og gjennomføring av undervisning rundt kompetasemål som omhandler kropp i kroppsøving på ... -
Kroppen, mer enn et transportmiddel for hodet? - Om uteskole og kroppens betydning i læringsprosesser
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i Idrett, Friluftsliv og ... -
Kroppsbilde relatert til fysisk aktivitet i ulike kontekster: en kartleggingsstudie av gutter i videregående skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Historisk sett har kroppsbildeproblematikken vært forbeholdt kvinnekroppen. Det er først de to-tre siste tiårene at interessen for unge gutter og menns kroppsbilde har blitt mer aktualisert i kroppsbildeforskningen. ... -
Kroppsøving i koronapandemien. En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i videregående skole sine erfaringer med sin undervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer kroppsøvingslærere på videregående skoler har hatt med sin kroppsøvingsundervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger. ... -
Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis. Det teoretiske rammeverket ... -
«Kroppsøvingsfaget er ikke bare lærerstyrt ballidrett, men mye annet» - en kvalitativ studie om begrunnelsene for kroppsøvingslæreres valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
(Master thesis, 2020)Forskning tyder på at kroppsøvingsundervisningen i Norge er basert på tradisjonelle undervisningsmetoder og aktiviteter. Målet med studien var derfor å undersøke hvorfor ungdomsskolelærere underviser som de gjør i faget. ... -
Kroppsøvingslærerens forståelse av faget og deres undervisningspraksis: En kvalitativ studie om hvilken påvirkning bakgrunnen til kroppsøvingslæreren har på deres forståelse av faget, valg av innhold og vurdering av elevene
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet retter seg mot kroppsøvingslæreres bakgrunn, deres forståelse av kroppsøvingsfaget og vurdering av elevene, med problemstillingen: «Hvordan vil bakgrunnen til kroppsøvingslæreren påvirke deres ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av minoritetselever
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne empiriske studien blir det presentert hvordan kroppsøvingslærere opplever å jobbe med minoritetselever. Dette basert på seks kroppsøvingslærere som har godkjent lærerutdanning/faglærerutdanning, og minst 60 ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at ... -
Kulturarv og danning sin rolle i religionsfaget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg danning knyttet til ulike perspektiver på religion og kulturarv i det norske skolefaget KRLE. I oppgaven presenterer jeg ulike danningsteorier som et grunnlag for en analytisk presentasjon og ... -
Kulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet ... -
Kultursyn i BYGGOPP: Strategier, forståelse og praksis
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Organisasjonskulturer har i årtier vært et utviklingsområde innenfor organisasjon og arbeidslivsforskning. Innen organisasjonsforskning, pedagogisk forskning og forskning innenfor helse- og omsorgssektor blir kulturbegrepet ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
«Kva tenkjer du om det?» - Om to lærarar sin bruk av spørsmål og kommunikasjonsmønster i naturfagundervisning i niandeklasse
(Master thesis, 2021)Ein lærar stiller mange spørsmål i løpet av ei undervisningsøkt, og desse spørsmåla har betyding for den vidare klassesamtala. Hensikta med denne oppgåva er difor å undersøkje lærarar sin spørsmålsbruk i naturfagundervisning, ... -
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Kvalitet og vurdering i Prosjekt til fordypning: Service og samferdsel – VG2 IKT Servicefag. Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Otta
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling legger vekt på hvordan man kan utvikle god kvalitet og vurdering i praksisopplæring i Prosjekt til fordypning (PTF-faget) i IKT- Servicefag. PTF-faget er et viktig fag på yrkesfaglige ... -
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ...