Browsing LUI - Masteroppgaver by Subject "Didaktikk"
Now showing items 1-10 of 10
-
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
Fotball i kroppsøving. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar brukar, og grunngir bruken av, fotball som aktivitet i kroppsøvingsundervisning i ungdomsskulen
(Master thesis, 2020)Det overordna temaet for denne masteroppgåva er fotball i kroppsøving. Fotball og andre ballspel og idrettsaktivitetar har lange tradisjonar som ein sentral del av det elevar møter i kroppsøvingsundervisning. I seinare tid ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Hvordan tilrettelegger trafikklæreren for at eleven kobler teori og praksis? En undersøkelse av didaktiske forhold, med kvalitativ og kvantitativ tilnærming
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Norsk trafikkopplæring er blant de mest omfattende i verden. Dette er en av årsakene til at Norge er blant de landene i Europa som har færrest dødsfall som følge av veitrafikk. Et viktig mål for trafikkopplæringen er at ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
(Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Lærerkursing og nabospråksdidaktikk: Hva rapporterer lærere om når det gjelder praksisendringer etter kursing i nabospråksdidaktikk?
(Master thesis, 2014)Ungdommer i Skandinavia forstår hverandre dårligere i dag enn for 30 år siden. Forpliktende avtaler er gjeldene på mange områder mellom de nordiske landene, også når det gjelder utdanning og undervisning. Norsk skole er ... -
Nynorsk som sidemål i eit lærarperspektiv: Ein kvalitativ studie av korleis tre norsklærarar oppfattar og arbeider med nynorsk som sidemål
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)denne masteroppgåva har eg søkt svar på problemstillinga «Korleis oppfattar norsklærarar nynorsk som sidemål i eit språkdidaktisk perspektiv?». Til problemstillinga høyrer tre forskingsspørsmål som lyder: • Kva verkar ...