Browsing LUI - Masteroppgaver by Author "Jøsok, Evy"
Now showing items 1-10 of 10
-
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
Gundersen, Charlotte (Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
«... giddingen handler om at det har noe for seg» - En kvalitativ studie om politisk mestringstro i skolen
Kalef, Agri (Master thesis, 2021)Skolens demokratiske oppdrag handler om å utvikle aktive og handlingskraftige medborgere som kan delta i det demokratiske samfunnet. Forskning har vist at elevenes politiske mestringstro har stor betydning for ungdommens ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
Bredahl, Liv-Jorunn H. (Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
Læreres fornyede demokratimandat
Zieba, Malin (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Det demokratiske samfunnet er avhengig av demokratiske medborgere for å videreføres og utvikles. Skolen som samfunnsinstitusjon skal gi elever kunnskap og erfaringer med demokratiske prosesser og prinsipper, og de skal ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
Paulsmoen, Mona (Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Rollespill i samfunnsfag. Et kvalitativt studie om elevers utvikling av kritisk tenkning ved bruk av Handelsspillet.
Hagen, Tarald Sundet (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven ønsker å besvare problemstillingen om hvordan evnen til kritisk tenkning kan utvikles ved å benytte rollespill som undervisningsmetode i samfunnsfag. Rollespillet som masteroppgaven tar utgangspunkt ... -
Rollespill som metodisk verktøy i samfunnsfag - En studie om abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger i rollespill
Evensen, André (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har undersøkt bruk av rollespill i samfunnsfag, med fokus på en tilnærming til det abstrakte og komplekse. Samfunnsfag er et fag som tar for seg begreper og strukturer både på lokalt og globalt nivå. ... -
Samfunnsfag – et fag av mange fag
Melnes, Silje (SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ... -
Unge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskap
Reinli, Tobias Guldhaug; Jøsok, Evy (Master thesis, 2020)Skolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
Flatmoen, Martin (Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ...