Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 856-875 av 1244
-
«Norsk nok?» En kvalitativ studie basert på fem pedagogiske lederes forståelser av integrering, kulturelt mangfold og norskhet i lys av identitetsutvikling og medborgerskap
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er pedagogers forståelser av begrepene integrering, kulturelt mangfold og norskhet. Fokuset ligger ̊på pedagogenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - forestillinger. ... -
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ... -
Norske elever på 5. og 6. trinn sin forståelse av likhetstegnet
(Master thesis, 2022)Algebra er for mange enten noe man føler man mestrer, eller ikke. Undersøkelser har i den siste tiden vist at Norge ikke skårer særlig bra når det kommer til algebra. Forskning har vist at det å ha en god forståelse for ... -
Norske jøder som nasjonal minoritet i historieundervisning – En studie basert på intervjuer med lærere på videregående skole
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på hvordan norske jøder, som en av de fem nasjonale minoritetene, tematiseres i historieundervisning på videregående skole. Hva er det som kjennetegner undervisningen om jødene? Inkluderes ... -
Norske myndigheters skoletilbud til norske rombarn (1973–1992)
(Master thesis, 2014)The focus of this thesis has been the Norwegian authorities’ educational program for the Roma children from 1973–1992. Multicultural thinking inspired the creation of the educational program, and it entailed a criticism ... -
Norskfagets litteraturdel etter årtusenskiftet – en tematisk analyse av læreplaner med utvalgt eksempel fra læreverket Kontekst
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om det er endringer i litteraturdelen av norskfaget i perioden etter årtusenskiftet. Problemstillingen jeg har hatt som retningslinje for undersøkelsen lyder som følger: «Er det ... -
Norwegian EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak: A qualitative interview study
(Master thesis, 2023)This thesis aims to uncover Norwegian lower-secondary EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak. Through qualitative inquiry in the form of semi-structured interviews, ... -
The Norwegian mission in Afghanistan 2001-2014; an intention for peace or a puppet for the allies?
(Master thesis, 2023)This thesis aims to identify how and what the Norwegian government prioritised their resources on during the mission in Afghanistan during the presence between 2001-2014, and to discuss how successful it was. I will also ... -
Norwegian Primary School Teachers' Beliefs Concerning Online Informal Learning of English and Vocabulary Learning from Social Media
(Master thesis, 2022)This thesis aimed to explore Norwegian primary school English teachers' beliefs and experiences concerning online informal learning of English (OILE), and vocabulary learning from social media. The study involved interviews ... -
Nye produksjonsparadigmer og forventninger til fremtidens IT-utviklere En kvalitativ studie om kompetansen som kan oppnås i løpet av utdanningen til vg3 IT-utviklerfaget og behovet for avansert kompetanse i fremtidens arbeidsliv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven handler om å undersøke hva det nye vg3 IT-utviklerfagets (ITU) rolle kan være i forbindelse med det økte behovet for IKT-kompetanse i Norge, og hvordan det kan bli et fremtidsrettet og levedyktig lærefag som ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Nynorsk som sidemål i eit lærarperspektiv: Ein kvalitativ studie av korleis tre norsklærarar oppfattar og arbeider med nynorsk som sidemål
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)denne masteroppgåva har eg søkt svar på problemstillinga «Korleis oppfattar norsklærarar nynorsk som sidemål i eit språkdidaktisk perspektiv?». Til problemstillinga høyrer tre forskingsspørsmål som lyder: • Kva verkar ... -
Nynorsk som sidemål på barnetrinnet - En kritisk diskursanalyse av nynorsk som sidemål i tre læreplaner i norsk
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan nynorsk som sidemål gis plass i undervisningen på barnetrinnet, samt hvordan dette kan ha endret seg fra L97, og frem til LK20. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i Norman ... -
Nysgjerrighetens muligheter - en utforskning av nysgjerrighet som et aspekt ved kvalitet på småbarnsavdeling gjennom constructing grounded theory
(Master thesis, 2014)Curiosity is a complex concept that has been discussed in the field of psychology and also in the fields of philosophy and religion. It is often used with negative connotations in daily speech. Requirements to support ... -
Nytten av karriereveiledning på Rognan ungdomsskole
(Master thesis, 2009)Karriereveiledningen i ungdomsskolen har som hovedmålsetting å redusere feilvalg og dermed frafall i videregående skole. Karriereveiledningen skal herunder hjelpe skoleelevene til å bli kjent med studieretningene i vgs. ... -
Nyutdanna lærarars oppleving av rettleiing som ei støtte mot profesjonell utvikling
(Master thesis, 2020)Tema for denne studien er rettleiing av nyutdanna lærarar. Mange opplever det som utfordrande å vere ny i læraryrket. Rettleiing er eit av tiltaka som kan støtte opp om dei nye og bidra til at færre går ut av yrket. Eg har ... -
Nyutdannede læreres erfaringer knyttet til skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2020)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave i tilknytning til studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet Storbyuniversitet, hvor mitt fagområde er profesjonspedagogikk. Oppgaven har som formål å produsere ... -
«Og derfor tilrettelegger man jo, sant. Fordi at de skal mestre.» Jenter med ASF i den ordinære skolen – tilrettelegging og sosial deltakelse i gruppearbeid
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er jenter med ASF i den ordinære barneskolen. Formålet med prosjektet er å få kunnskap om hvordan tilrettelegging for sosial deltakelse i gruppearbeid hos jenter med ASF kan bidra til mål om ... -
Og flere står igjen, eller ...!? Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeidslæring. Eksempler fra design, arkitektur- og kunsthistorie i videregående skole
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Oslo. Jeg har i samarbeid med elevene i en Vg2-klasse med formgivingsfag lagt til rette for ...